Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fem år av putsade fasader

Publicerad: 14 maj 2011, 06:12

I år firar inrednings- och familjetidningen Family Living fem år. Under åren har tidningens omslag prytts av putsade fasader med mängder av lyckade svenska kändisar, deras familjer och äkta hälfter. –  I tråkiga äktenskap utan sex eller annat utbyte blir inredning en manifestation för tvåsamheten, ”bara vi köper den här soffan eller bordet blir det bättre”, säger Bitterfittan-författaren Maria Sveland, till Resume.se.


Ett urval av Family Living-omslag från de senaste tre åren.

Maria Sveland och Ann Söderlund.

Måns Herngren, Charlotte Perelli, Kristin Kaspersen, Magdalena Graaf, Ann Söderlund och Rami Shaaban har alla en sak gemensamt – de har, tillsammans med sina familjer, varit på omslaget av tidningen Family Living. En tidning som, enligt Bitterfittan-författaren Maria Sveland, är en del av ett familjekonservativt och ångestskapande samhällsklimat.

– Det är en del av ett samhällsklimat som är kärnfamiljskonservativt och en del av den kapitalistiska och kommersiella  trenden. Det är klart att det är någon som tjänar pengar på tvåsamheten, säger Maria Sveland till Resume.se.

– Vi har en jättekonstig bild av att kärleken är någonting som är livslångt, vi har vuxit upp med den normen, det idealet och den romantiska föreställningen och jag tror att det är någonting som ger jättemånga ångest, eftersom det inte är så i riktiga livet.

– Det resulterar i att folk går och drar på varandra in absurdum, man går och skaver på varandra trots att man har ett tråkigt äktenskap som kanske inte innehåller vare sig sex eller något annat utbyte och då kanske inredning blir en manifestation för tvåsamheten, ”bara vi köper den här soffan eller bordet blir det bättre”.

Maria Sveland menar att ju olyckligare man är desto mer grandios blir manifestationen.

– Det blir ett självuppfyllande av det självbedrägeri, och den tvåsamhetslögn om man ska vara helt krass, som man så desperat klamrar sig fast vid. Och då kanske det är jätteskönt att läsa en tidning som Family Living.

Men ett flertal av personerna som varit med på omslagen har ju skilt sig (Magdalena Graaf, Charlotte Perelli, Kristin Kaspersen, Ann Söderlund mfl), vilket gör att den ”perfekta” ytan rubbas en aning. Vad tror du om det?    
– Det speglar ju helt enkelt verkligheten, det vill säga att det är extremt få som lever i livslånga relationer och att skilsmässa är något som tillhör livet. Människor förändras, tack och lov, och därmed också våra relationer.

Programledaren  och författaren Ann Söderlund har varit med på omslaget av Family Living vid två tillfällen och är nära vän med Anna Zethraeus, tidningens chefredaktör.

– Första gången jag var med var jag i kärnfamiljssituationen och bodde i hus med man och barn, andra gången var jag ensamstående mamma som bodde i lägenhet på söder. Så det var två helt olika situationer. Men oavsett situation fungerade det som en morot, jag ville verkligen visa att mitt hem är min borg, säger hon till Resume.se.

Varför tror du att många av omslagen är uppbyggda kring den stereotypa kärnfamiljen?
– Det är kändisar på omslaget men de utgör ju inte kärnfamiljen, många som är med har ju skilt sig både en och två gånger. Det handlar inte om kärnfamiljsförbundet utan mer om att tidningen försöker hitta kändisar som vill ställa upp och vara med.

– För oss ensamstående mammor som har varit med känns det som en liten pepp att ha frontat omslaget. Som att man vill visa att det fungerar ändå och att man inte behöver vara två för att skapa ett mysigt hem.

Vad tycker du om tidningen?
– Den är rolig för att den inte är så jävla perfekt som andra tidningar, det finns tid för spontanitet som stoppas in. Det är färg och form och den kanske inte är den trendigaste och inte så nordisk.

– Sköna hem är kanske mer för Bromma-människor och Family Living är en tidning för oss som gillar loppis. Det är inget uppslag för Marimekko och det gillar jag. Den är som en påse godis, det är gott och man blir glad för stunden. Family Living är som sega råttor och de andra tidningarna som saltlakrits.

Finns det ett behov av den här typen av tidning?
– Jag tror att vi skapar behov. Man blir stressad av världen och då är det skönt att läsa en tidning som har lite husmodersnorm, roliga tapeter och människor som pysslar med sina barn.

Anna Zethraeus, chefredaktör för Family Living och tidningen Mama:

Vad skiljer Family Living från andra inredningstidningar?
– Vi är den enda riktiga inredningstidningen för familjen. Vi hälsar alltid på i hem där det bor barn, och vi tycker att det är viktigt att familjerna alltid syns i reportagen och får berätta sina riktiga bostadsstorys. Det ska kännas att det bor barn i hemmet, alltså vara lite gladare och mer tillåtande och inte alltid så perfekt och såklart alltid visa barnrumsinpiration.

Hur länge siktar ni på att fortsätta med tidningen?
– Vi tänker förstås att tidningen ska fortsätta att växa – både som varumärke och tidning, vi går ju upp i utgivningstakt med två nummer till i år och läsarna och annonsörerna verkar bara vilja ha mer!

Det är mycket "kärnfamiljer" på omslagen, är det ett medvetet val?
– Det är ett blandat urval av familjer, vi har singelmammor, bonusfamiljer och kärnfamiljer – vi vill att alla familjer ska vara representerade.

Family Living kommer ut med åtta nummer per år. 2010 hade tidningen en upplaga på 36 000 och en räckvidd på 79 000 exemplar.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.