Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fem löften i mitt överlevnadskit

Publicerad: 5 mars 2009, 08:23

Det är lågkonjunktur. Jag tänkte börja min lilla spalt med den här självklarheten; inte för att du inte redan visste det, för det gjorde du naturligtvis, utan för att det ramar in en viktig sak.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamGästtyckaren

De flesta, från marknadschefer till branschprofiler och Berghsstudenter, verkar vara rörande överens om att allt är på väg att gå åt helvete. Jag tror inte att det behöver bli så illa. Jag tror att så länge vi gör vårt jobb är vi oumbärliga. Därför har jag gjort en lista för mig själv. Jag ser den som en blandning av nyårslöfte och överlevnadskit. Här är den.

1. Jag lovar att alltid lösa det riktiga problemet. Jag kommer aldrig att göra reklam utan att verkligen sätta mig in i era affärsproblem, vare sig ni vill det eller inte. Jag kommer att ifrågasätta allt. Det är ju det man har konsulter till.

2. Jag lovar att aldrig förväxla det som går att mäta med det som går att räkna. År 2009 sägs bli webbens år, för där kan man mäta effekten av sina investeringar. Men bannerklick är inte samma sak som effekt. Det är inte reklam­erinran heller. Den som lyckas 2009 jobbar med valida effektmått. Det lovar jag att alltid sträva efter.

3. Jag lovar
att aldrig kalla någon för konsument. Vi köper inte saker för att konsumera dem. Vi köper dem för att uppleva, ha på oss, äta, dricka, känna. Framgångsrika företag vet det, det är därför deras kunder blir fans medan konkurrenternas kunder är konsumenter.

4. Jag lovar att aldrig förväxla webb med banner. Webben är inget medium, det är en infrastruktur där allt (nästan) är möjligt. Att säga att webb är samma sak som banner och kampanjsajter är som att säga att världen är gjord av annonser. Och inget ont om annonser, men jag är glad att det finns till exempel smågodis också.

5. Jag lovar att se till att mina kunders varumärken applåderar sin publik. Mary Lee Sjönell sade en briljant sak när hon föreläste under Eurobest. Hon konstaterade att Barack Obama vann eftersom han gav sin publik applåder varje gång han höll tal (och därför fick han applåder tillbaka). Att göra bra reklam är att skapa en scen där varumärken kan stå och ge sin publik applåder. Det ska jag kämpa med.

Det var min lista. Jag vill gärna veta vad som står på din. Och om du någon gång under det kommande året skulle se mig bryta mot de här löftena, hoppas jag att du tar mig i örat och påminner mig om varför vi egentligen är i den här branschen. Vi är här för att göra reklam som funkar. Oavsett vad branschpress, mellanchefer och latmaskar tycker. Och det tror jag att vi kommer att göra bättre än någonsin i år.

Nina Åkestam
Copywriter på Garbergs och bloggare på ”Not another planning blog”, notanotherplanningblog.blogspot.com

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamGästtyckaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.