Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Femman om nya kanalen: "Vi ska ta tittarna som SVT och TV4 överger"

Publicerad: 8 november 2007, 11:40

Den 23 maj börjar SBS-ägda One Television sända i det digitala marknätet. Målgruppen är mogna vuxna, en grupp som de andra kanalerna alltmer överger, enligt kanalansvarige Carl Fredrik Mannerberg.


Carl Fredrik Mannerberg

One Television vann hösten 2005 en plats i det digitala marknätet och sändningarna börjar den 23 maj i år. I sin ansökan beskrevs One som en kanal för mogna tittare med inslag av europeiskt drama, film och nyheter. Detta håller man fast vid enligt kanalansvarige Carl Fredrik Mannerberg.

- Vi ska ta tittarna som SVT och TV4 börjar överge när de anpassar sig till en yngre målgrupp. Vår målgrupp är en mogen aktiv publik i åldern 40-59 år. Det är en nyfiken men ändå konservativ grupp som gillar kvalitet och har gott om pengar.

One sänder kvällstid och delar kanalplats med the Voice, som sänder på dagen. Kanalen distribueras via London och granskande myndighet är Ofcom. Målet är att skapa en kanal som kompletterar de övriga kanalerna i SBS-familjen; Kanal 5, The Voice och Canal +. Hushåll med Boxerutbud, cirka 600 000, kan se kanalen. På sikt är målet att nå full distribution, men man har ingen brådska.

- One ska erbjuda något som operatörer och kunder vill ha. Kanalen ska inte förväxlas med Kanal 5, utan kommer att ha en egen själ och egna programinköp. Det är viktigt att vi behåller fokus på vår egen produkt,  säger Mannerberg.

Ylva Niklasson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.