Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fieldwork ska öka Djurgårdens publiksiffra

Publicerad: 26 februari 2009, 10:45

Fieldworks sponsoravdelning Arena har skrivit kontrakt med Djurgården Fotboll. Målet är att öka publiksiffran på Stockholm Stadion samt att få fler att besöka arenan innan match.


Ämnen i artikeln:

FieldworkDjurgården Fotboll

Utvecklingsarbetet startade redan för ett drygt halvår sedan. Då genomförde Fieldwork Arena workshops med supportrar och profiler inom Djurgården för att ta reda på om de idéer som sponsorbyrån hade var bra.

– Vi har suttit i workshops med Djurgårdens supportrar och ledning för att säkerställa våra idéer innan vi förverkligar dem. Det är oerhört viktigt att våra utvecklingsplaner landar hos de befintliga besökarna. Det är ju de som verkligen vet vad som fattas på området och var önskemålen om utveckling finns, säger Stina Jarbeck, kundansvarig på Fieldwork Arena.

Exakt vad ska ni göra?

– Vi kommer att utveckla aktiveringsytor och exponeringsytor på stadion och hitta ett mervärde för besökare och sponsorer. Det handlar om att få stadion att vara den naturliga samlingsplatsen innan match. Idag kommer inte folk tidigare, vilket vi vill att de ska kunna göra, de ska kunna få en matbit och lite underhållning. Tidigare har det inte funnits några sittmöjligheter och ingen underhållning. Vi kommer inte att bygga om någonting utan det handlar om att komplettera med ett par områden som vi bygger upp inför varje match.

Målet är att allt ska vara klart till matchen mellan Djurgården möter Brommapojkarna den 24 april. Arbetet ska finansieras av sponsorer.

– Målet är att det ska finnas något för alla. Vi tittar bland annat på ett aktivitetsområde för barn och ungdomar och en tv-sittningsmiljö där vi kommer ha intervjuer och underhållning. Lite som det var i Kungsträdgården under Fotbolls-EM, säger Stina Jarbeck.

Avtalet löper till december 2010.

Vilken typ av sponsorer hoppas ni på?
– Sponsorförsäljningen sker framförallt av Djurgården själva då de sitter med ett brett nätverk av potentiella sponsorer. Förhoppningsvis kan vi attrahera Djurgårdens befintliga sponsorer att komplettera sitt sponsorskap med aktivering på det nya området.

Hur mycket pengar hoppas ni på från sponsorerna?

– Vi ska sätta oss ner med Djurgården idag och sätta budgeten.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.