Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Filmen som chockar Nestlé

Publicerad: 22 Mars 2010, 14:03

I årets hittills äckligaste reklamfilm anklagar Greenpeace Nestlé för utrota orangutanger. Nestlé hävdar att Greenpeace film inte stämmer.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceNestlé

Greenpeace hävdar att schweiziska livsmedelsjätten Nestlé använder palmolja i tillverkningen av chokladen Kit Kat. Framställningen av palmolja, i Sydostasien, skövlar regnskogen och i förlängningen livsbetingelserna för den redan utrotningshotade orangutangen.

Greenpeace pekar ut Sinar Mas Group som den stora boven och hävdar att Nestlé använder bolaget som leverantör av palmolja.

Nestlé svarade med att man inte alls använder bolaget som leverantör, att man har gjort en genomgång av sina leverantörer och 2015 ska man bara använda ”certifierat hållbar palmolja”.

Men Greenpeace struntade i Nestlé försäkringar och körde ut den nya filmen. Och när den uttråkade kontorsarbetaren öppnar en Kit Kat och äter upp ett orangutangfinger är det minnesvärt motbjudande.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceNestlé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.