Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Filter ohotad etta

Publicerad: 6 April 2009, 15:07

Filter och Fotosidan var ohotade när Resumés jury utsåg totalsegrarna i Tidskriftsallsvenskan 2008. Här förklarar de sina val.


Ämnen i artikeln:

IDGAftonbladetLRF MediaBonnier TidskrifterTidskriftsallsvenskan

1 Filter

Förlag: Magasin Filter

Viggo Cavling: Den har hittat sin ton, sina läsare och sina annonsörer. Receptet är enkelt: kvalitet i allt från bildtexter till evighetsreportage. Ett måste på säng­bordet. Mattias Göransson är det närmaste vi kommer Graydon Carter i det här landet.
Olle Lidbom: Svajig start, men stabiliserades under 2008 utan att tappa hållningen. Tydlig redaktionell idé. Storyn om Filter håller också fortfarande, vilket får den att leva utanför pärmarna. Annonsaffären? Ser hygglig ut och ryktet säger att man inte rabatterar lika hårt som branschen i övrigt. God överlevnadspotential med andra ord.
Henrik Frenkel: Hurra för de goda reportagen! Filter har efter bara ett år hittat sin publik och faktiskt också sina annonsörer. Filter sätter sin agenda mitt i nyhetsströmmen utan att kännas apart eller ”arty”. Filter är en tid­ning man verkligen längtar efter.
Hanna Dunér: Filter skiljer sig från andra tidskrifter genom att slå ett slag för det långa reportaget, och har genom det lyckats positionera sig i en helt egen ringhörna. Tidningen är alltigenom snygg, välgjord och nyfiken, och med de välskrivna texterna och ovanliga ämnena lockar Filter till läsning som man inte visste att man var intresserad av.
Louise Fallenius: Underbara Filter. En liten redaktion utan ett stort förlag i ryggen lyckas kreera något så stort, det är just stort. Tidningen ligger länge på nattduksbordet och varje artikel läses noga och med stor njutning. Tidningen håller högsta kvalitet på varje sida, allt från de längre artiklarna till det mer instrumentella kalendariet.
Linda Frahn: En stark, bärande idé och lysande journalistik kombineras i ett magasin som verkligen har hittat en egen plats på marknaden. Seriöst och ändå humoristiskt. Tänkvärt och samtidigt underhållande. Filter är helt rätt på förstaplatsen!

2 Sofis mode

Förlag: Aftonbladet

Viggo Cavling: Lyckas hitta pre­cis rätt ton för att bli Sveriges största mode­tidning. En sjukt smart affärsidé för alla inblandade i Schibsted. Mode behöver inte kostar mer och vara mer komplicerat än så här. Suverän i målgruppen.
Olle Lidbom: 271 000 läsare kan inte ha fel, även om jag står kallsinnig inför denna snuttiga konsumtionshets. Sofis Mode har på kort tid hittat exakt den position man ville ha. Att Aftonbladet varje måndag har 271 000 tjejer som läser Aftonbladet skadar inte hellre.
Linda Grahn: Wow! Så roligt, personligt och kommersiellt. Sofis Mode har fångat in trenderna – både vad gäller skvallret, det kändisrelaterade sättet att presentera mode och det personliga tilltalet. Dessutom visar man affärsmässigt att kvällstidningarnas bilagor är inne och på allvar konkurrerar med magasinen.
Hanna Dunér: Står helt klart för den bästa affären av de tidningar som gavs ut under 2008. Tidningen har med sin lättillgänglighet, varierande utbud, låga pris och tydliga profil som den folkliga shoppingtidningen på mindre än ett år skapat en räckvidd på 300 000 läsare. Redaktör Sofi Fahrman har blivit ett känt ansikte utåt och har varit stor draghjälp.
Louise Fallenius: En favorit ur många aspekter. Schibsted/Aftonbladet utnyttjar sin placering vid kassalinjen, sitt starka varumärke i form av Sofi Fahrman som på ett superproffsigt och avslappnat sätt guidar och vägleder läsarna i kedjornas stora sortiment. Hon och hennes redaktion plockar guldkornen när de faktiskt finns ute i kedjorna.  
Henrik Frenkel: The proof is in the pudding, som man säger. Sofis Mode har onekligen hittat sin publik. Hur vet jag inte, annat än jag ständigt ser hur tonåringar i min närhet slukar den.

3 Misstänkt

Förlag: Bonnier Tidskrifter

Viggo Cavling: En otroligt bra idé som är mycket välgenomförd. En kvinnlig illustrerad vetenskap som jag gärna läser allt i. Den enda missen är att annonserna saknas.
Olle Lidbom: Bonnier vet hur man gör tidning. Har tydligt svängt mot att bli en prenumerationsaffär vilket är klokt i dessa annonsrastider.
Henrik Frenkel: Fritzl, Arboga och andra uppmärksammade kriminalfall fyller dagspressen. Så det är ju närmast pinsamt att ingen har kommit på att ge ut ett magasin om brott och straff. Så skickligt gjord att jag kommer på mig själv att hyperventilera av upphetsning.
Linda Grahn: En specialtidning som, när man väl har börjat läsa, är svår att släppa – här tillfredsställs nyfikenhet och vetgirighet på ett informativt och underhållande sätt. Suverän tidning som jag tror tilltalar en långt bredare målgrupp än vad man skulle kunna tro vid den första genomläsningen.
Hanna Dunér: Annonsaffären är ännu inte någon vidare framgång, men Miss­tänkt är en tidskrift som med lyckad tajmning har lanserats mitt under deckarfebern. Misstänkt har en helt egen nisch och bjuder på läsning som ingen annan svensk tidning har i dag. Det lite stökiga yttre visar sig inne i tidningen vara en salig blandning av spännande läsning, och utbildning med hjälp av tidskriftens expertpaneler.
Louise Fallenius: Sade det när vi utnämnde den sist att detta skulle bli etta på utedasstoppen sommaren 2008 och har ännu inte sett tävlingens resultat men har en känsla för att vår spaning var helt rätt. Krim har länge varit avslappningsläsningens mästare och detta är inget undantag. Att det blinkar, sprakar och sticker ut på ett ganska stökigt sätt gör det bara ännu bättre.

1 Fotosidan

Förlag: IDG

Viggo Cavling: Få lyckas via nätet driva sin tidningsaffär. Här har vi ett magasin som verkligen visar att det går och att papperet är finare än nätet. Dessutom en entusiasttidning som talar till sina läsare med precis rätt blandning kunskap och kreativitet.
Olle Lidbom: Snygg, smart och kopplar samman webb och papper på ett lovvärt sätt. Väl mottagen av målgruppen.
Henrik Frenkel: Kanske är det så här utgivning av magasin kommer att ske i framtiden. Man startar på webben och bygger en relation med sina läsare. Och så blir magasinet bara en förlängning av den kärlekshistoria som har etablerats mellan redaktion, annonsörer och läsare. Smart.
Hanna Dunér: En mycket välgjord tidning som tar steget bort från megapixelsnacket och tittar mer på vad som krävs för att få till en bra bild. Tidningen visar hög kvalitet både i produktion och bildmaterial som till stora delar är bidrag från läsarna själva. Affärsidén med stor läsarinteraktivitet och att göra en tid­ning utifrån den redan existerande sajten Fotosidan.se är smart och ger tidningen en läsarplatt­form att stå på från början.
Louise Fallenius: Väldigt inspi­rerande och genomarbetat. Användargenererat men oerhört snyggt förpackat. Bild och text i perfekt harmoni.
Linda Grahn: Starkast är dialogen med läsarna. Här har man verkligen tagit den på allvar och genomfört skickligt – det är bara att gratulera!

2 Vildsvin

Förlag: LRF Media

Viggo Cavling: Den här bökar i rätt gryt. Jakt är en folkrörelse och här får de redan frälsa ännu en tidning att läsa. Exakt så ska skinkan skäras.
Olle Lidbom: Inte bara en kul idé, utan affärsmässig och välgjord. Lär dyka upp varje höst.
Henrik Frenkel: Ja, vad säger man om en tidning som ser ut som Playboy. Fast handlar om vildsvin! Det måste vara den ultimata drömmen för alla nördar att få en så perifer hobby som jakt på vildsvin att framstå som både självklart och sexigt. Applåder!
Hanna Dunér: En stor favorit, mest för dess personliga tilltal och för att den lyckadesfånga mig trots att jag vid första anblick var tveksam till att man kundegöra en tidning om enbart vildsvin. Men berättarstilen och dramaturgin höll mig fastklistrad i reportagen, och tidningens förmåga att täcka allt man behöver och vill veta om vildsvin imponerade.
Louise Fallenius: Ett smalt ämne som när det görs på ett så engagerat, snyggt och välgjort sätt blir intressant för många fler än bara den mest uppenbara målgruppen. När specialistkunskap är som allra bäst. Tror jag ska ge mig ut på lite vildsvinssafari.
Linda Grahn: Humor och jaktkunskap – går det ihop? Ja! Vildsvin är magasinet som visar att man kan göra en helt underbar tidning som tilltalar alla, även oss som aldrig varit i närheten av en jakt. Det känns oväntat, och samtidigt och genomfört med en suverän känsla för detaljer.

3 Mama Gravidbibeln

Förlag: Bonnier Tidskrifter

Viggo Cavling: Mama är de senaste årens stora succé. Även dess småsyskon går mot en ljus framtid. Lattemammorna har hur mycket tid som helst och vill fylla den med Mama. Punkt slut.
Olle Lidbom: Rider på babyboomen. Mer bok än magasin, vilket ger längre livslängd både i butik och hos läsarna. Välgjord och lätt att uppdatera en gång om året – vilket redan har gjorts för 2009 ...
Henrik Frenkel: Årets kanske skickligaste redaktionella sats­ning. Allt är så genomtänkt och professionellt genomfört. Sida efter sida med bara lusta! Är det så här kul att få bebisar, så kanske jag ska ompröva mina fördomar mot pappor som får barn på äldre dagar.
Hanna Dunér: En tidning med allt du behöver veta som trendig ”mamma to be”. Mama Gravidbibel är inspirerande såväl som instrumentell med handfasta tips och goda råd. Den är välgjord, snyggt paketerad och är på alla sätt tydlig och konsekvent med vilken som är dess målgrupp.
Louise Fallenius: På ett smart sätt paketerar Mama allt det bästa, ja rent ut sagt ovärderliga för en gravid familj. En minibibel som säkert lever under hela graviditeten och sedan ges vidare till en vän i samma situation.  Generellt så var tidskriftsåret 2008 ett mellanår. Efter ett antal år av tidskriftsboom så lugnade lanserings­takten ner sig men fick ändå fram ett antal riktiga guldkorn vilka vi som jury har haft förmånen att läsa, värdera och prisa.
Linda Grahn: Just i den här nomi­neringen skiljer jag mig lite från den övriga juryns lovord. Visst, jag gillar Gravidbibeln, men jag har svårt att se vad som är nytt och unikt med den. Men det är klart det är snyggt, välgjort och med full koll på målgruppen.

Juryn

Louise Fallenius
creative sales director, Bonnier Tidskrifter
Henrik Frenkel
tidningsutvecklare
Linda Grahn
förlagschef, Egmont Tidskrifter
Olle Lidbom
konsult, Glypting
Viggo Cavling
chefredaktör,
Resumé
Hanna Dunér
mediereporter, SvD

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.