Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Filter siktar högt

Publicerad: 8 Juni 2012, 08:36

Filter ökar med 16 procent i senaste Orvestomätningen. Med en upplaga kring 37.000 tror chefredaktören Tobias Regnell att det finns en potential att nå en räckvidd på 130 000 läsare på sikt.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentFilter

Magasinet Filter går stadigt uppåt och ökar med 16 procent i senaste Orvesto-mätningen. De började med 20 000 kronor. Tolv år senare omsätter Offside och Filter 30 miljoner kronor. Samtidigt som ekonomin är stabilare än när redaktionen finansierade tidningarna från egen ficka vill chefredaktören Tobias Regnell fortstätta att låta journalistiken vara den starkaste drivkraften:
- Jag tror att framgången ligger i att vi satsar på journalistiken och den goda berättelsen. Den kommersiella sidan r självklart viktig, men jag tror att ett tidningsprojekt ska börja i andra änden det sker inte alltid i tidskriftsvärlden.

Hur bejakar ni den kommersiella sidan?
– Vi försöker att vara bra på annonssidan och synliga i våra kampanjer. För oss gäller det att vara synliga på smarta ställen samtidigt som vi fått en del gratis att folk går in och tecknar prenumerationer direkt. Sen är det viktigt att uppvakta våra befintliga prenumeranter, något som gjort oss framgångsrika. Det är den enskilt viktigaste faktorn bakom vår stigande upplaga, säger Tobias Regnell.

Vad ser du för potential för Offside och Filter. Hur kan ökningen fortsätta?
– Sett till upplagan tror jag att tidningarna kan nå högre höjder och öka ganska rejält i räckvidd. Med den upplagan vi har i dag kring 37 000 tror jag att Filter kan nå en räckvidd på 130 000 (80 000 i Orvesto 2012) medan Offside kan nå över 100 000 i Orvesto, säger Tobias Regnell.

Och fortsätter:
– Vi har alltid känt att vi inte kan påverka Orvesto så mycket. Därför fokuserar vi på att öka upplagan ännu snabbare och hitta nya prenummeranter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentFilter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.