Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fin sommar för MTG och Schibsted

Publicerad: 20 augusti 2010, 09:29

Det har varit en fin sommar. Åtminstone för de stora medie­bolagen, som rapporterat växande försäljning och ökade vinster. Både MTG och Schibsted gjorde det mesta rätt under krisen och det betalar sig nu: först snabba besparingar, nu ökade intäkter på den lägre kostnadsnivån.


Ämnen i artikeln:

MTGBörs

truefalse

Här är Viasats Premier League-gäng som ska se till att MTG:s höst blir lika solig som sommaren.

Ett gott tecken på vändningen ser vi på den trögaste marknaden, gamla papperstidningar i de svenska storstäderna. Nu sägs alla gå med vinst. Annat var det för ett år sedan, när knappt ens vinstmaskinen DI orkade dra sig fram av egen kraft.

Då hette DI-chefen Gunilla Herlitz, som i lönndom satt och funderade på hur hon skulle få rätsida på katastrofen DN. På Svenskan slet Gunnar Strömblad med Schibsteds tuffa sparpaket och i Malmö tvingades Johan Ståhl redovisa den ena förlusten större än den andra.

På tv-marknaden var krisen inte lika stor. Jan Scherman räddade Bonnier AB undan storförlust och MTG:s Hans-Holger Albrecht hade råd att skriva bort 3 miljarder från sin idiot­affär i Bulgarien. På Kanal 5 gnetade Jonas Sjögren ihop pengar till sin överbelånade bleka tyska moder.

Så kom vändningen och alla underskattade den grovt. Mest tv-cheferna, som satt med slutsålda lager under våren och tvingades se hundratals miljoner gå upp i rök.

Men vändning blev det och den syns extra väl i årets kvartalsrapporter. Mitt i soligaste semesterveckan kom MTG:s Q2-rapport. God tillväxt, bra skörd och inga mörka moln i sikte:

Försäljningen ökade med 13 procent till 3,9 miljarder före valutajusteringar. Rörelseresultatet ökade med 23 procent till 726 miljoner när utdelningen från ryska CTC Media hade hämtas in. I kassan klirrar 3,5 miljarder kronor.

Det är fri-tv som har repat sig, rejält i Skandinavien och något i Östeuropa. Reklamberoende ger snabba utslag i resultatet, men de fasta kostnaderna är svårare att mixtra med.

Nu väntar en höst med Premier League och stadiga intäkter från betal-tv, medan Q3 är ett svagt kvartal för reklamberoende medier. Och innan­ årets slut ska MTG dela ut näthandeln i CDON Group till aktie­ägarna som fick nöja sig med 5,50 per aktie i våras. De som har varit med ett tag kan å andra sidan glädja sig åt en bra kursstegring.

Schibsteds aktieägare ska väl heller inte klaga, även om de fick hjälpa till med en emission i fjol somras. Sparpaketet överlevererar och väntas sänka kostnaderna med 1,7 miljarder norska kronor innan nästa år är över. I förra veckan kom en Q2-rapport som visade att koncernchefen Rolv Erik Ryssdal har gjort ett bra första år.

Intäkterna under kvartalet var 3,5 miljarder norska kronor och rörelseresultatet koncernens bästa någonsin, 509 miljoner. Nästan hälften av resultatet kan hänföras till rubrikverksamhet online. De tre mediehusen i Skandinavien, Media Norge, Verdens Gang och Schibsted Sverige, stod för resten av vinsten.

Plumpen är Schibsted International, som ändå har vänt förluster till en minimal vinst, med Spanien och Baltikum som sämst i klassen.

Schibsted har förhandlat om dyra banklån och kapat räntebärande skulder. Precis som Bonnier avser Schibsted att runda nervösa affärsbanker och börja finansiera sig via obligationsmarknaden. Långivarna kan vara rätt lugna, det blir säkra papper.

Veckan som gick

• Ligasatsning för miljoner. MTG har satsat hårt på Premier League som hade premiär i helgen. Alla 380 matcher den här säsongen direktsänds, och matchproduktionen kostar 20 miljoner kronor. Dessutom sänder den nya kanalen Viasat Premier League HD matcher, nyheter, intervjuer och reportage dygnet runt. Målet är att överträffa de tidigare Canal+-sändningarna av ligan.
– Vi ska komma närmare ligan. Det gör vi främst genom att vi direktsänder alla matcher och även genom att vi har en ny kanal, Viasat Premier League HD, där man kan följa ligan dygnet runt. Vi kommer också att ha stark närvaro på arenorna, säger sportchefen Per Tellander.
– Vi har plockat in Sportbladets Erik Niva och West Bromwich-spelaren Jonas Olsson som nya experter i sändningarna. I övrigt är det de välkända ansiktena det handlar om – Ola Wenström, Henrik Strömblad, Niklas Holmgren, Glenn Strömberg, Ola Andersson, Sladjan Osmanagic, Bosse Petersson och reportern Frida Nordstrand.

Viasat vill inte uttala sig om Premier League-effekten sett till antalet abonnenter.

• Ny biltrend.
Den senaste trenden bland biltillverkare är att bygga upp en egen inhousebyrå och plocka kreatörer från byrån som man har fast förbindelse med. Ford har sitt Team Detroit, Lexus sitt Team One och Mazda har Team Mazda. Volvo, som inte vill skilja ut sig alltför mycket från mängden, har nu skapat Team Volvo. Huvudkontoret hamnar i Amsterdam men Team Volvo ska även ha kontor i Boston och Kina. Till Amsterdam har man handplockat 30 medarbetare från de tre byråerna Arnold, Euro RSCG 4D och SapientNitro.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTGBörs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.