Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fjällräven trotsar krisen satsar på mer reklam

Publicerad: 3 December 2008, 10:45

Fjällräven har sedan början av året jobbat med att skapa ett kommunikationsbudskap för alla marknader. Nu är arbetet klart och då tänker marknadschefen Jerry Engström satsa.


– Vi kommer att öka vår budget nästa år. Nu ska vi sätta det här konceptet ordentligt och då får vi satsa extra under några år.

Jerry Engström har under året jobbat med att få ihop Fjällrävens kommunikation så att den ska fungera på alla marknader. Han valde också reklambyrån Röjning till det globala uppdraget.

Det var viktigt att ta sig ur de reklamklichéer som branschen ofta hamnar i.

– Reklamen är alltid en person som befinner sig i en extrem situation. Våra undersökningar visade att konsumenten var rätt trött på den elitbilden. De flesta av våra kunder är nyfikna på att vara ute i naturen, men vill göra det i sin egen takt.

Konceptet som blir central i den nya kommunikationen är: quality time.
– Det handlar om att välja kvalitet. Dels genom de stunder man får i naturen och genom våra produkter.
– Vi vill visa situationer som man vill befinna sig i. De ska vara ganska vardagliga bilder, som med små detaljer lyfter fram våra produkter.

Fjällrävens nya ledord: Quality time. Klicka på plustecknet om du vill läsa texten.

Logotypen får också ett lite annorlunda utseende. Fjällräven är självklart kvar, men den ger nu en textilkänsla. Samtidigt har den svenska flaggan lagts till.
– Logotypen blir snyggare. Samtidigt är det den svenska flaggan väldigt viktig i marknadsföringen utomlands, speciellt i Tyskland.

De första annonserna har nu rullat ut i print och reklamen syns också i de egna butikerna Naturkompaniet. Även katalogen görs om i grunden.
– Tidigare var det en ren produktkatalog. Nu är halva katalogen tips och inspiration.

Det nya konceptet kommer att användas när Fjällräven nu lanseras i Kina och Ryssland.
– Vi har testat det och de indikationer vi får är att det ska fungera bra på alla marknader. Men det är klart att det kommer att bli spännande att se hur det tas emot.

Är du inte orolig för att satsa i den kris som vi nu befinner oss i?
– Självklart påverkar lågkonjunkturen oss också. Men våra plagg är tidlösa och har hög kvalitet. Det är också en trend där vi går ifrån slit och släng-samhället och satsar på produkter som håller längre. Våra Grönlandsjackor från 70-talet kostar mer på Blocket än vad de nya gör i butik.

Svenska flaggan har adderats till loggan.

Det kanske är en bättre investering än aktier?
– Ha ha, just nu är det kanske det.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.