lördag1 april

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fler än hälften fick jobb efter All of Us mentorprogram – nu kommer omgång två

Publicerad: 17 juni 2022, 08:32

Nicole Kavander och Roshanak Fatahian.

All of Us skapade mentorprogrammet för att låta nykomlingar i branschen, men också branschledande profiler, utöka sina kontaktnät och skapa mer mångfald. Efter fjolårets succé har man utökat kapaciteten och fördubblat antalet mentorer.

Ämnen i artikeln:

NyheterMångfaldAll of usNicole Kavander

Alicia Price

alicia.price@resume.se


När All of Us grundades var det med en klar vision, att bli ett nätverk för att jämna ut spelplanen och skapa mångfald i branschen. Att ge unga rasifierade personer tillgång till media, mode, och musik och på så sätt bredda den kreativa branschen. Ett av verktygen i arsenalen är mentorprogrammet, som lanserades 2021. 

– De kreativa näringarna är normbildande i hela samhället, de visar inte bara vem som får synas utan också vilka perspektiv och vems verklighet som skildras. Kan vi öka inkluderingen och mångfalden där påverkas hela samhället. Samtidigt är det viktigt att den förändringen sker uppifrån, för det är då vi får störst påverkan, sade Roshanak Fatahian, medgrundare till All of Us, till Resumé då.

Syftet med programmet är att skapa en bro mellan företagsledare och personer som saknar kontaktnät i den kreativa branschen, och nu har man konkreta resultat av programmet. 53 procent av adepterna har fått jobb, och det är med de siffrorna i ryggen som man öppnar upp anmälningarna för nästa års program.

– När vi lanserade mentorprogrammet förra året ville vi snabbspola utvecklingen av de kreativa näringarnas mångfaldsarbete och göra det tillsammans med Sveriges mäktigaste personer inom dem. Det finns ett enormt engagemang i näringslivet gällande mångfald och inkludering, kommenterar Nicole Kavander, medgrundare på All of Us. 

Totalt deltog 88 personer, 44 adapter och 44 mentorer, och resultaten verkar onekligen vara positiva:

52,9 procent har fått jobb under tiden som de medverkat i mentorsprogrammet.

23,5 procent hade fått praktikplats.

29,4 procent av adepterna upplever att deras nätverk har vidgats till följd av mentorprogrammet. 

82,4 procent anser att mentorprogrammet varit användbart och relevant för deras karriär. 

När man nu öppnar upp för nästa upplaga har antalet mentorer mer än fördubblats och det är 95 personer som deltar. Bland förra årets mentorer finns stora branschprofiler som Publicis Groupes vd Emma Thorp, som kallar det ”en stor glädje” att ha fått vara med i programmet. Andra mentorer har varit Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer, artisten Melissa Horn, och Andreas Dahlqvist på Nord DDB.

Nästa års program har mentorer som Googles Carl Wåreus, Helena Taube Rehnmark på SvFF, Jesper Kling på Patriksson Group, och Rasmus Keger på AKQA.

Samtliga mentorer 2022

Alex Picha, Executive Digital Producent & Partner, BKRY / The North Alliance

Anders Teigene, COO/CD, SPLIT Stockholm

Andreas Drufva, Marknadschef, Naturskyddsföreningen

Andreas Palm, VD & medgrundare, CDLP

Ann Ystén, VD, Perfect Fools

Anna Bjerkelius, Business Creator, Wise Group

Anna Bostam, VD, Birde & Frankel

Anna Högberg, Managing Director, Mission Anew

Anna Karlsson, VD & partner, Manifest Group

Anna Olivemark, Head of Community & Content, Nord DDB

Binette Seck, Social entrepreneur, Democratizing knowledge in Tech

Calle Francke, Grundare & partner, Homage

Carl Hallerström, Nordic Marketing Manager, EY

Carl Wåreus, Säljchef för Svenska kunder & byråer, Google

Cecilia Hjertzelll, VD, Power woman

Charlotta Rydholm, Facilitator & författare, tobegin

Cia Jansson, Chefredaktör/Head of Lifestyle Brands, ELLE

Clara Uddman, Medgrundare & creative, Save-Our-Souls

David Alledal, Creative Lead, POC

David Aronson, Creative Director, anr+1

David Prentell, VD, Grafikwerket 

Digge Zetterberg Odh, Agency Partner Manager Nordics & UK, Frontify

Elina Grothén, Fashion Director, ELLE

Erik Klarén, Co-founder & Partner, Munck

Erik Manzano Fagerlind, Medgrundare & styrelsemedlem, SneakersnStuff

Fredrik Löfgren, Head of Customer Service, Aller Media 

Fredrik Wetterholm, CCO & partner, Alster

Fredrik Öst, Grundare & Brand Director, Snask

Frida Asante, Operations Manager, H&M

Frida Dahlgren, VD, Narva

Hanna Stenwall, Creative Director, Nord DDB

Hanne Nikolaisen, Head of Marketing & B2C, Aller media

Harnet Berhe, Projektledare, A World Beneath

Helena Ekdahl, People Impact Lead, H&M Group

Helena Taube Rehnmark, Marknad- och försäljningschef, Svenska Fotbollsförbundet 

Helena Westin, Ordförande, Komm!

Henrik Hallberg, Senior PR Manager, Adidas Nordics

Iman Hazheer, Senior Editor, Spotify

Isa Widerståhl, Förlagschef, Albert Bonniers Förlag

Jan Berkö, Marknadschef, Novus

Jan Ringsö, VD, Reaktion

Jens Stenberg, Redaktionell utvecklingschef, Aller Media

Jens Welin, Senior Client Director/Head of new business, Nord DDB

Jennie Knutsson, Kommunikationschef, Aller Media

Jenny Stjernlöf, Head of Business Control, Aller Media

Jeremy De Maillard, VD, Zound Industries

Jesper Kling, VD, Patriksson Group

Joakim Khoury, Creative Director, Åkestam Holst

Joakim Romanus, HR & kommunikationsdirektör, Aller Media

Johan Egerbladh Eurenius, Sverigechef, Selam

Johanna Haegerström, Förläggare, Albert Bonniers Förlag

Johanna Karlsson, Creative Director, Pearly Jo

John Beijar, Head of Design, Knowit Experience

Johnny Tennander, VD & SVP A&R International, Sony Music Publishing

Jonna Tetzlaff, Senior SEO consultant, NoA Connect

Joseph Borenstein, Vice President Corporate Communications & Public Affairs, BCW Stockholm

Karl Skoog, Hjärnfonden, Marknads-och kommunikationschef

Kristina Stutterheim, Kommunikationsdirektör, Systembolaget

Kristofer Gullard Lindgren, Art Director & creative Lead, Hedvig

Lena Nyqvist, CFO, Aller Media

Lennart Wejdmark, Creative Director, Zound Industries

Linda Palmgren Nyman, VD, Bauer Media Audio Sverige

Linus Fremin, Creative Director, Make your mark

Lisa Nordlund, Head of Communications, Startup Sweden/Tillväxtverket

Lita Nazar, Marketing & Communications Director, Mediakompaniet

Lotta Cederbom, Group CEO,  Aller Media

Magnus Karlsson Lamm, VD, Fremantle

Maja Haraldssson, Creative agency partner, Tiktok

Maja Stridsberg, Affärsområdeschef Politik och Opinion, Westander

Malin Asp, TF Head of Commercial B2B & Head of Creative Studio, Aller Media

Marcus Wikner, VD, Ahead Group

Maria Starck, Chief Impact Officer, Mission Anew

Marielle Pantzar, Head of Marketing, Odd Molly

Martin Ragnevad, VD, Augur

Mauricio Molinari, Filmskapare, Dark Label Production

Muntaga Sowe, Grundare, c/o agency

Navid Zanjani, Client Director, Make your mark

Natasha Ehlén, Head of product design, Storytel

Nicholas Street, CMO, Zound Industries

Nina Oja, Creative Director, ELLE/Aller Media

Pernilla Ivarsson, Head of Talent, The North Alliance

Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium

Rasmus Keger, Group Creative Director, AKQA

Rosanna Bhanji, Associate Creative Director, Manifest Group

Ruein Golshan, VD, SPLIT Stockholm

Sandra Modée, Affärsutvecklingschef, Jotex (nytt uppdrag som Chief Marketing Officer på Kavall efter sommaren)

Sara Bellafesta, Creative Designer, Åkestam Holst

Shirin Aliyar, Partner & co-CEO, Ciceron Group

Sofia Brandberg, Chief Marketing Officer, Casall Sport

Sofia Lindahl, Senior Copywriter/UX Writer, Valtech

Sohrab Fadai, VD & PR-konsult, Heartspace

Susanne Lindén, Chefredaktör och Head of Family Weeklies, Aller Media

Therese Glimskär, UX- & tjänstedesigner, Antrop

Therése Liljedahl, Senior Vice President, Live Nation Partnership EMEA

Åsa Sånemyr, Department store manager, Åhléns

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev