Nyheter
Fler än hälften fick jobb efter All of Us mentorprogram – nu kommer omgång två
Publicerad: 17 juni 2022, 08:32
Nicole Kavander och Roshanak Fatahian.
All of Us skapade mentorprogrammet för att låta nykomlingar i branschen, men också branschledande profiler, utöka sina kontaktnät och skapa mer mångfald. Efter fjolårets succé har man utökat kapaciteten och fördubblat antalet mentorer.
När All of Us grundades var det med en klar vision, att bli ett nätverk för att jämna ut spelplanen och skapa mångfald i branschen. Att ge unga rasifierade personer tillgång till media, mode, och musik och på så sätt bredda den kreativa branschen. Ett av verktygen i arsenalen är mentorprogrammet, som lanserades 2021.
– De kreativa näringarna är normbildande i hela samhället, de visar inte bara vem som får synas utan också vilka perspektiv och vems verklighet som skildras. Kan vi öka inkluderingen och mångfalden där påverkas hela samhället. Samtidigt är det viktigt att den förändringen sker uppifrån, för det är då vi får störst påverkan, sade Roshanak Fatahian, medgrundare till All of Us, till Resumé då.
Syftet med programmet är att skapa en bro mellan företagsledare och personer som saknar kontaktnät i den kreativa branschen, och nu har man konkreta resultat av programmet. 53 procent av adepterna har fått jobb, och det är med de siffrorna i ryggen som man öppnar upp anmälningarna för nästa års program.
– När vi lanserade mentorprogrammet förra året ville vi snabbspola utvecklingen av de kreativa näringarnas mångfaldsarbete och göra det tillsammans med Sveriges mäktigaste personer inom dem. Det finns ett enormt engagemang i näringslivet gällande mångfald och inkludering, kommenterar Nicole Kavander, medgrundare på All of Us.
Totalt deltog 88 personer, 44 adapter och 44 mentorer, och resultaten verkar onekligen vara positiva:
När man nu öppnar upp för nästa upplaga har antalet mentorer mer än fördubblats och det är 95 personer som deltar. Bland förra årets mentorer finns stora branschprofiler som Publicis Groupes vd Emma Thorp, som kallar det ”en stor glädje” att ha fått vara med i programmet. Andra mentorer har varit Hanna Riberdahl, Sveriges Annonsörer, artisten Melissa Horn, och Andreas Dahlqvist på Nord DDB.
Nästa års program har mentorer som Googles Carl Wåreus, Helena Taube Rehnmark på SvFF, Jesper Kling på Patriksson Group, och Rasmus Keger på AKQA.
Samtliga mentorer 2022
Alex Picha, Executive Digital Producent & Partner, BKRY / The North Alliance
Anders Teigene, COO/CD, SPLIT Stockholm
Andreas Drufva, Marknadschef, Naturskyddsföreningen
Andreas Palm, VD & medgrundare, CDLP
Ann Ystén, VD, Perfect Fools
Anna Bjerkelius, Business Creator, Wise Group
Anna Bostam, VD, Birde & Frankel
Anna Högberg, Managing Director, Mission Anew
Anna Karlsson, VD & partner, Manifest Group
Anna Olivemark, Head of Community & Content, Nord DDB
Binette Seck, Social entrepreneur, Democratizing knowledge in Tech
Calle Francke, Grundare & partner, Homage
Carl Hallerström, Nordic Marketing Manager, EY
Carl Wåreus, Säljchef för Svenska kunder & byråer, Google
Cecilia Hjertzelll, VD, Power woman
Charlotta Rydholm, Facilitator & författare, tobegin
Cia Jansson, Chefredaktör/Head of Lifestyle Brands, ELLE
Clara Uddman, Medgrundare & creative, Save-Our-Souls
David Alledal, Creative Lead, POC
David Aronson, Creative Director, anr+1
David Prentell, VD, Grafikwerket
Digge Zetterberg Odh, Agency Partner Manager Nordics & UK, Frontify
Elina Grothén, Fashion Director, ELLE
Erik Klarén, Co-founder & Partner, Munck
Erik Manzano Fagerlind, Medgrundare & styrelsemedlem, SneakersnStuff
Fredrik Löfgren, Head of Customer Service, Aller Media
Fredrik Wetterholm, CCO & partner, Alster
Fredrik Öst, Grundare & Brand Director, Snask
Frida Asante, Operations Manager, H&M
Frida Dahlgren, VD, Narva
Hanna Stenwall, Creative Director, Nord DDB
Hanne Nikolaisen, Head of Marketing & B2C, Aller media
Harnet Berhe, Projektledare, A World Beneath
Helena Ekdahl, People Impact Lead, H&M Group
Helena Taube Rehnmark, Marknad- och försäljningschef, Svenska Fotbollsförbundet
Helena Westin, Ordförande, Komm!
Henrik Hallberg, Senior PR Manager, Adidas Nordics
Iman Hazheer, Senior Editor, Spotify
Isa Widerståhl, Förlagschef, Albert Bonniers Förlag
Jan Berkö, Marknadschef, Novus
Jan Ringsö, VD, Reaktion
Jens Stenberg, Redaktionell utvecklingschef, Aller Media
Jens Welin, Senior Client Director/Head of new business, Nord DDB
Jennie Knutsson, Kommunikationschef, Aller Media
Jenny Stjernlöf, Head of Business Control, Aller Media
Jeremy De Maillard, VD, Zound Industries
Jesper Kling, VD, Patriksson Group
Joakim Khoury, Creative Director, Åkestam Holst
Joakim Romanus, HR & kommunikationsdirektör, Aller Media
Johan Egerbladh Eurenius, Sverigechef, Selam
Johanna Haegerström, Förläggare, Albert Bonniers Förlag
Johanna Karlsson, Creative Director, Pearly Jo
John Beijar, Head of Design, Knowit Experience
Johnny Tennander, VD & SVP A&R International, Sony Music Publishing
Jonna Tetzlaff, Senior SEO consultant, NoA Connect
Joseph Borenstein, Vice President Corporate Communications & Public Affairs, BCW Stockholm
Karl Skoog, Hjärnfonden, Marknads-och kommunikationschef
Kristina Stutterheim, Kommunikationsdirektör, Systembolaget
Kristofer Gullard Lindgren, Art Director & creative Lead, Hedvig
Lena Nyqvist, CFO, Aller Media
Lennart Wejdmark, Creative Director, Zound Industries
Linda Palmgren Nyman, VD, Bauer Media Audio Sverige
Linus Fremin, Creative Director, Make your mark
Lisa Nordlund, Head of Communications, Startup Sweden/Tillväxtverket
Lita Nazar, Marketing & Communications Director, Mediakompaniet
Lotta Cederbom, Group CEO, Aller Media
Magnus Karlsson Lamm, VD, Fremantle
Maja Haraldssson, Creative agency partner, Tiktok
Maja Stridsberg, Affärsområdeschef Politik och Opinion, Westander
Malin Asp, TF Head of Commercial B2B & Head of Creative Studio, Aller Media
Marcus Wikner, VD, Ahead Group
Maria Starck, Chief Impact Officer, Mission Anew
Marielle Pantzar, Head of Marketing, Odd Molly
Martin Ragnevad, VD, Augur
Mauricio Molinari, Filmskapare, Dark Label Production
Muntaga Sowe, Grundare, c/o agency
Navid Zanjani, Client Director, Make your mark
Natasha Ehlén, Head of product design, Storytel
Nicholas Street, CMO, Zound Industries
Nina Oja, Creative Director, ELLE/Aller Media
Pernilla Ivarsson, Head of Talent, The North Alliance
Pino Roscigno, Commercial & Brand Director, Stadium
Rasmus Keger, Group Creative Director, AKQA
Rosanna Bhanji, Associate Creative Director, Manifest Group
Ruein Golshan, VD, SPLIT Stockholm
Sandra Modée, Affärsutvecklingschef, Jotex (nytt uppdrag som Chief Marketing Officer på Kavall efter sommaren)
Sara Bellafesta, Creative Designer, Åkestam Holst
Shirin Aliyar, Partner & co-CEO, Ciceron Group
Sofia Brandberg, Chief Marketing Officer, Casall Sport
Sofia Lindahl, Senior Copywriter/UX Writer, Valtech
Sohrab Fadai, VD & PR-konsult, Heartspace
Susanne Lindén, Chefredaktör och Head of Family Weeklies, Aller Media
Therese Glimskär, UX- & tjänstedesigner, Antrop
Therése Liljedahl, Senior Vice President, Live Nation Partnership EMEA
Åsa Sånemyr, Department store manager, Åhléns