Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fler nya tävlingskategorier i Guldägget

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Sannolikheten att vinna ett åtråvärt Guldägg ökar ytterligare. Efter att direktreklam delats upp i två kategorier lanseras nu kategorierna Välgörenhet och samhällsinformation.


"Syftet är att möjliggöra en mer relevant jämförelse mellan olika tävlingsbidrag. Därför skiljs kommersiell och icke-kommersiell kommunikation från varandra", skriver Guldäggsarrangörerna.Bakom beslutet ligger, inte helt oväntat, orättvisan.- Det är många som tycker att det ibland är orättvist att jämföra reklam för t ex snabbrörliga konsumentvaror med kampanjer för bostadslösa eller katastrofoffer. Ytterligare en aspekt är att välgörenhetskampanjer har ett vällovligt syfte som kan vara lättare att ta till sig än en strikt säljinriktad kampanj, säger Fredrik Söderhielm, projektledare för Guldägget.Sannolikheten att vinna ett Guldägg äkar därmed ytterligare. För bara ett par veckor sedan delades kategorin Direktreklam in i två kategorier.- Om man tittar på resultaten från tidigare Guldäggstävlingar ser man att de icke-kommersiella bidragen haft lättare att hävda sig bland vinnarna. Det är kul att de vinner priser men vi vill att de gör det i tävlande med andra bidrag som har ungefär liknande förutsättningar. Idén om särskilda kategorier för icke-kommersiella bidrag har funnits i flera år. Nu förverkligar vi idén och ser hur den tas emot i branschen.Därmed får Guldäggsgalan totalt 12 kategorier mot tidigare 9.Fakta de två nya kategorierna:"Samhällsinformation är en ny kategori för att belöna kampanjer som har till syfte att sprida information om samhällsansvar. Uppdragsgivare är i de flesta fall stat eller. Vinstdrivande bolag kan inte tävla med bidrag.""Välgörenhet är för alla kampanjer eller enstaka alster som har en välgörenhetsorganisation som avsändare. Det kan handla om insamling men också om information. Bidrag som tävlar här får inte skickas in till någon annan kategori."

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.