Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Flera byråer i kläm när Arla skär ned

Publicerad: 28 April 2009, 14:12

Arla ska spara 1,5 miljarder kronor. Besparingspaketet slår hårt mot Arlas byråer. – Det kommer att drabba alla byråer eftersom kampanjer kommer att utgå, säger Per Boquist på Carat.


Hösten ser dyster ut för de byråer som har räknat med Arla i sina budgetar.
Mejerijätten tvingas till enorma besparingar till följd av finanskrisen – bland annat kom­mer 300 personer att varslas. 
Arla var kring millennieskiftet en hyllad varumärkes­byggare och har under många år varit en viktig reklam­köpare och en mycket stor annonsör.
Höstens besparingar är på cirka 30 procent och kommer att förändra den bilden av Arla.
Bland Arlas reklambyråer finns DDB, Lowe Brindfors, Forsman & Bodenfors och Stenströms Red Cell.
Helena Donar är svensk marknadsdirektör. Hon vet fortfarande inte exakt vilka besked hon ska lämna till sina underleverantörer.
– Nej, vi vet inte hur det drabbar dem än. Det här sker andra halvåret 2009 då vi kommer att behöva prioritera väldigt hårt. Det kommer så klart att påverka dem eftersom vi måste skära i kostnaderna.
– Den tunga biten blir medieinvesteringar som vi kommer att behöva minska rejält.
– Höstens lanseringar ska bantas ned och det kommer att påverka byråerna.
Hur stort är ditt sparbeting?
– I dagsläget är det inte klart men det rör sig om 25–30 procent av mediebudgeten under hösten.
Kan det bli aktuellt att avsluta några uppdrag?
– Inte som vi har diskuterat. Det handlar om att skjuta saker på framtiden framför allt.
Arlas mediebyrå är Carat. Per Boquist är kundansvarig och har arbetat med upp­draget sedan 2003.
– Vad som händer är att det blir neddragningar på kampanjer. De drar ned på både utrymme och produktion och det kommer att drabba alla byråer eftersom kampanjer kommer att utgå.
– Det kommer att slå olika för reklambyråerna. Arla ska prioritera vissa varumärken i sin marknadsföring medan mindre varumärken blir nedprioriterade.
Ska medierna vara oroliga?
– Det är lågkonjunktur där alla drabbas. Arla måste vara mer kostnadsmedvetet i lågkonjunkturen men kommer att fortsätta att fokusera på produktutveckling och varumärkesbyggande.
På Arla sitter just nu Helena Donar och räknar på hur besparingarna ska slå. Satsningar på varumärket Arla ska fortsätta tillsammans med volymvarumärken som Kelda och Yoggi.
Medan andra varumärken ska prioriteras om.
– Dem hoppas vi att vi kan ta hand om genom att jobba närmare butik.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.