Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Flera segment hotade"

Publicerad: 21 november 2011, 10:05

Albinsson & Sjöberg meddelade i förra veckan att biltidningen Gatbilar läggs ner. Fler motortidningar är i riskzonen i ett överetablerat och hårt pressat segment. Även heminredings- och historietidningar kan råka illa ut.


Överetableringen i tidningshyllorna leder till en minskad försäljning inom flera tidningssegment. Det menar Stig L Sjöberg, publisher på motorförlaget Albinsson & Sjögren, som vaöt att lägga ner tidningen Gatbilar.

Sjöberg säger att han inte har någon uppfattning om exakt vilka titlar som kommer att försvinna inom motortidningssegmentet, men att överetableringen är ett faktum.

– Detta tillsammans med att bilmaterial finns tillgängligt för människor på nätet, bidrar till en minskad försäljning.

Han säger sig inte ha någon direkt kännedom om andra segment, men ser en överetablering på flera håll.

Som exempel anger han korsords- eller historietidningar.

– Varje tidningshylla är full av dem. Men alla utgivare är lika goda kålsupare, vi startar nya tidningar för att det är så enkelt.

Sjöberg ser dystert på motortidningars framtid.

– Det kommer bli besvärligt då det finns för många tidningar. Bara för oss blir det här den tredje nedläggningen av en motortidning på 2-3 år.

Mannen bakom mediebloggen Vassaeggen.se, tidskriftsexperten Olle Lidbom, säger att flera tidningssegment kan drabbas av nedläggningar. Förklaringen ligger i en överetablering och läsandet på internet.

Olle Lidbom säger att annonskonjunkturen slagit hårt mot många biltidningar, vilket han beskriver som ett speciellt segment.

– Det är bara män som läser dem. Dessa är dessutom svåra att hitta och hålla kvar.

Han tror att läsning på nätet är den primära förklaringen till nedläggningar, främst vad gäller motortidningar.

– Det slår ännu hårdare mot ett redan mättat segment.

Albinsson och Sjöbergs publisher Stig L Sjöbergs uttalande om att alla utgivare är lika goda kålsupare, får medhåll av Lidbom.

– Att starta en ny tidning har ju blivit ett sätt att testa marknaden istället för att beställa en dyr marknadsundersökning. Dessutom försöker förlagen ta vara på sina styrkor och stärka varumärket genom nya etableringar.

Lidbom tror även att fler tidningssegment hotas av nedläggningar.

– Heminredningskategorin är väldigt mättad och dessutom annonsberoende. Även historietidningar riskerar en överetablering.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.