Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Flera varumärken kände inte till sin annonsering i Svenska Mordhistorier

Publicerad: 4 Oktober 2019, 14:12

Foto: Skärmdump Radioplay

Enkla Elbolaget stoppar samarbetet med Svenska Mordhistorier och flera annonsörer känner inte till att de annonserar i den plagiatanklagade podden. Enligt Bauer Media beror det på att annonser köps i hela nätverket.


Ämnen i artikeln:

Staffan RosellPreemBauer MediaLidlSkoda

Bakgrunden är att poddar som produceras av Dabozzi Media, och distribueras av Bauer Media, har plagierat innehåll från olika källor utan att uppge ursprungskällan.

Jack Werner var först med att uppmärksamma plagiat i en av Dabozzi Medias poddar, Svenska Mordhistorier, i och med att en bok med samma namn utgivits. SVT Kulturnyheterna kunde sedan kartlägga plagiat i flera av Dabozzi Medias poddar och att Bauer Media har känt till flera plagiat.

Sebastian Krantz, som driver Dabozzi Media och programleder bland annat Svenska Mordhistorier och Svenska Rån, har erkänt plagiaten. Enligt Bauer Media har avsnitt innehållandes plagiat avpublicerats.

Com Hem och Preem har tidigare meddelat att de hoppar av annonseringen i Dabozzi Medias poddar. Nu meddelar även Enkla Elbolaget att de inte kommer att fortsätta samarbete med Svenska Mordhistorier.

– Vi kan inte stå bakom den längre, berättar Cecilia Håkansson, marknadschef på Enkla Elbolaget för Resumé.

Vad är din syn gällande att ni finns kvar som annonsör i andra avsnitt som inte avpublicerats?

– Jag har ett inplanerat möte nästa vecka med min kontaktperson på Bauer Media för att eventuellt se om vi kan tas bort som annonsör även i andra avsnitt.

Flera annonsörer som Resumé hört av sig till, bland andra Lidl, Preem och Skoda, uppger att de inte känner till att deras varumärken annonserat i podden Svenska Mordhistorier.

– Rent krasst så uppmärksammades vi om det via media. Vi har inte varit en aktiv sponsor utan det här hängde på när vi köpte radioreklam. När vi kontaktade Bauer Media fick vi veta att en del av reklamsekunderna hamnar i poddarna på Radio Play, berättar Dani Backteg, presschef på Preem.

Innan ett aktivt beslut ville Preem reda ut situationen med sin mediebyrå Scream.

– Vi ville ta några timmar för att förstå hur illa det egentligen var. Det är lätt att följa medielogiken och fly fältet, att ryggmärgsmässigt agera indignerad, säger Dani Backteg och fortsätter:

– För oss handlar beslutet att utnyttja vår makt som annonsköpare i ett läge där poddaren, inte bara en gång, utan flera gånger inte hanterat upphovsrätten på ett bra sätt. I det här fallet ser det inte ut att handla inte om ett enskilt misstag. Det är inte bara en varumärkesfråga för Preem utan handlar också om att vara ansvarsfull.

Hur påverkar det här er relation till Scream och viljan att annonsera i kommersiell radio?

– Det var en nyhet för oss att annonspengarna gick in i poddarna. Det är ett nytt medielandskap och här på Preem frågade vi en kader av människor som inte kände till detta utan det var först när Bauer Media gav oss infon som vi fick insikt i hur det fungerar. Framöver kommer vi att jobba ännu tajtare med vår mediebyrå för att få mer detaljerad info. Det positiva är att vi har blivit lite klokare av detta.

Staffan Rosell är vd på Bauer Media.

– När man köper annonskampanjer hos oss är det vanligaste att man köper i hela nätverket, både fm och digitalt, säger han till Resumé.

Enligt Staffan Rosell är det förklaringen till att flera annonsörer inte känner till att de hörs i Svenska Mordhistorier.

Han menar att när Bauer Media misstänker att det begåtts en felaktighet, till exempel intrång i upphovsrätten, avpubliceras det specifika avsnittet.

Vissa annonsörer, så som Comhem och Enkla Elbolaget - som har avbrutit samarbetet med podden efter det framkom att innehåll plagierat - har kvar annonssamarbeten i andra avsnitt.

– Det får vi diskutera med dem. Vi pratar alltid med våra annonsörer om vad de vill göra.

Staffan Rosell vill poängtera att huvudansvaret ligger på de som skapar poddarna.

– Vi tar vårt ansvar genom att informera, ha nära kontakt och att ta bort avsnitt där det förekommer fel.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev