Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Fokus är här för att stanna"

Publicerad: 18 mars 2008, 14:57

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag är det Karin Pettersson, chefredaktör för Fokus.


Karin Pettersson.

Vad gör dig till en bra publicist?
– Det är att jag har varit med och etablerat det enda svenska nyhetsmagasinet på marknaden. Vi har lyckats förnya den berättande nyhetsjournalistiken.

Vad har gjort att du har kommit dit du är i karriären?
– För tidningens del handlar det om att vi har vågat tro på en idé som många var skeptiska till. Trots det lyckades vi etablera den här tidningen med stor framgång. När det gäller personlighetsdrag är det en lust till journalistiken och ett jävla ös. Det är det som har karaktäriserat de senaste två åren: lust, arbetsglädje och jävlar anamma.

Vilka är höjdpunkterna för Fokus under det senaste året?
– Jag är nog mest stolt över att vi har lyckats utveckla varje enskild del i tidningen samtidigt som vi har hållit i vårt grundkoncept om det breda nyhetsmagasinet. Vi har hittat vårt eget tonfall och vår egen typ av journalistik. Men om jag ska ta ut några höjdpunkter så är det Torbjörn Nilsson s reportage om Maud Olofsson som tog den politiska journalistiken till en helt ny nivå, vårt temanummer om barnuppfostran   och vår granskning av extremhögern och extremvänstern. Men vår nyckel till framgång är att vi håller en väldigt hög lägstanivå. Visst behöver man fyrverkerierna som slår världen med häpnad, men det viktiga är att hålla en hög nivå vecka efter vecka.

Vilka är just utmaningarna med att göra en nyhetstidning som kommer ut en gång i veckan?
– Kommersiellt handlar det om att etablera en ny genre för svenskarna som de inte känner till på den svenska marknaden. Att ändra folks läsvanor är den långsiktiga utmaningen. Publicistiska utmaningar är att ständigt tänka på vad vi kan bidra med. Att inte jobba med pliktvinklar. Vi vill hitta de oskrivna vinklarna och fördjupningarna som inte finns någon annanstans.

Era skribenter vann tre Tidskriftspriser förra året, vad betydde det för er?
– Det betyder mycket för arbetsglädjen och självförtroendet. Det skapar en positiv känsla på redaktionen. Kommersiellt spelar det roll på lång sikt då det bidrar till en positiv bild av tidningen för annonsörer och läsare.

Ni har överhuvudtaget fått väldigt positiva reaktioner, men ni har kämpat ekonomiskt, hur ser det ut på den fronten?
– Det går åt rätt håll, till och med bättre än våra planer. Men vi kommer inte att gå med vinst varken detta år eller nästa. Men det går bättre än plan och våra finansiärer är nöjda med det vi gör. Fokus är här för att stanna.

Var det något ni oroade er för när ni startade?
– Vi tänkte att det här ska gå. Vi hade och har kloka finansiärer som inser att det här kräver långsiktighet och uthållighet. Det är en enorm styrka i ett medielandskap där många får kort tid på sig att lyckas. Vi har aldrig känt flåset i nacken.

Den här tävlingen handlar både om talang och makt, ser du dig själv som mäktig?
– Ja, absolut. Som redaktör och tidningsmakare har man en agendasättande makt. Vi är fortfarande en liten tidning, men inflytelserik i vissa kretsar. Det spelar roll vad som står i Fokus.

Hur viktigt är just makt för dig?
– Tidningen uppstod i lusten att påverka journalistiken och sättet det offentliga samtalet förs på. Det är kul att nu ha den positionen, att få den sortens makt. Och jag tycker att det är viktigt att man erkänner den makten som opinionsbildare.

Är det för få som gör det?
– Jag tror att mångas uppfattning av maktbegreppet är att det enbart är de som väljs till en position som har makt. Till exempel politiker och liknande. Men den agendasättande makten blir allt viktigare. Det är viktigt att de som har den sortens makt erkänner det, för att man sedan ska kunna avkräva dem ansvar. Men nu vill jag inte överdriva Fokus roll, vi är fortfarande en liten tidning.

Ja, det blir kanske tokigt om ni säger att ”vi styr hela det offentliga samtalet”…
– Haha, ja. Nej vi är långt därifrån.

Vad har du för mål med Fokus i år?
– Det publicistiska målet är att ständigt bli bättre. Vi kommer inte att göra några stora förändringar, men försöka förbättra varje del i tidningen. Vi har till exempel en önskelista med skribenter och vi satsar alltid på att få till de där fyrverkerierna till reportage. Kommersiellt sett vill vi fortsätta växa både när det gäller annonsintäkter och antal läsare. Vi har haft en enormt bra utveckling det senaste året och hoppas att den fortsätter.

Och så standardfrågan, hur känns det att vara nominerad?
– Jättekul. Det är alltid kul att bli uppmärksammad för det man gör.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Oj, ganska högt ändå. Vi har blivit en viktig spelare på mediescenen. Topp 100 kanske.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.