Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fokus Årets tidskrift

Publicerad: 14 November 2013, 21:18

Fokus – en vinnare.

Tidskriften Betong blev Årets Tidskrift i kategorin Fackpress. Fokus vann i Populärpress-kategoprin och Chef.se i Digital-kategorin. Här är alla vinnarna på Tidskriftsgalan.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTidskriftsgalan

På torsdagskvällen delade branschorganisationen Sveriges  Tidskrifter ut Tidskriftspriset 2013 på Tidskriftsgalan på Stockholm  Waterfront Congress Centre.

HÄR ÄR ÅRETS ALLA VINNARE AV TIDSKRIFTSPRISET:

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Tidskriften Betong

Motivering: En helgjuten upplevelse som får tristessens symbol att svänga, Tidskriften Betong.

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Fokus

Motivering: Genom att plöja mittfåran lite djupare hittar årets  vinnare det som ingen annan hittat och för upp det till ytan. För sin  envetna ambition att fördjupa och förklara går priset till Fokus.

ÅRETS TIDSKRIFT DIGITALA MEDIER

Chef.se

Motivering: Alltid aktuell och tydlig. Den här sajten har bredd och  djup med reportage, egna tjänster och guider, dessutom tillgängligt på  ett kommersiellt smart sätt. Hos Årets digitala tidskrift märks det att  ledarskap handlar om människan. Vinnare är Chef.se!

ÅRETS OMSLAG

Hemslöjd

Motivering: Med ett urgammalt ämne ska smart förnyelse till för att  överraska och övertyga läsarna om att det hänt något radikalt nytt.  Årets omslag har i alla sina komponenter byggts med handens skicklighet  och tankens briljans. Det har gjorts av Hemslöjd.

ÅRETS OMGÖRNING

Föräldrar & Barn

Motivering: Befriande fri från storförlagens massformproduktion med  största omsorg i varje detalj och utsökt rytm från första sidan till  sista. En plats bland de finast formgivna tidskrifterna har omgörningen  gett Föräldrar & Barn.

ÅRETS INNOVATIVA SATSNING

Nöjesguiden, c/o Nöjesguiden

Motivering: Vi har en vinnare i världsklass: en tidskrift som satt i  system att kliva ur sin redaktion och möta läsare, partners och  annonsörer på ett genomtänkt, naturligt och engagerande sätt. Årets  vinnare är den kreativa Nöjesguiden, för det smarta eventet c/o  Nöjesguiden!

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

Cumulus

Motivering: Snygg! Otroligt proffsig i såväl bildval som  engagerande välskrivna texter. Kvinnligt, manligt, brett och smalt  blandas på ett friskt sätt. Tidningen väcker lust och passion. Vinnare  är Cumulus.

ÅRETS AD

Johanna Jonsson, Vi Läser

Motivering: Det är jämt mellan årets kandidater och det som till  slut får oss på fall är inte den mest omstörtande designen utan en  fingertoppskänsla för vad varje sida kräver för att bli läst. Det här är  oväntad form för kulturkoftor, den är modern, fantasirik och får juryn  på mycket gott humör. Vinnare i klassen Årets AD är Vi Läsers Johanna  Jonsson.

ÅRETS ANNONSSÄLJARE

Ylva Sjölund, Aller media

Årets Annonssäljare utses via juryurval och en omröstning bland de  ca 200 medierådgivare som genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning  Diplomerad Tidskiftsrådgivare.

ÅRETS GENOMBROTT

Camilla Björkman, Driva Eget

Motivering: För att ha parat sitt eget varumärke med ett av de  svenska tidskrifternas starkaste, och därmed inte bara ha tagit ett nytt  karriärsteg, utan dessutom antagit utmaningen att förnya  entreprenörsbranschens ansikte och leda en klassisk titel mot nya  framgångar. Priset för Årets genombrott går till Camilla Björkman, Driva  Eget.

ÅRETS JOURNALIST

Staffan Heimerson och Niclas Hammarström, Magazine Café

Motivering: Orden, bilderna och scenerna lämnar oss aldrig.  Nioåriga Alladin som samlar patronhylsor på gatan med svarta händer,  läkaren som berättar att det är mer än förgängliga ting som brunnit.  "Även våra själar har bränts". Med 18 sidor texter och bilder tar de oss  med till Syrien idag – en av vår tids största humanitära katastrofer.  Här låter de oss följa med till människorna som lever med döden ständigt  närvarande och beskriver deras verklighet och vanvettiga vardag under  en veckas tid. Staffan Heimerson och Niclas Hammarström tilldelas  utmärkelsen Årets journalist för Infernot inifrån. Årets mest skrämmande  och viktigaste reportage.

ÅRETS KRÖNIKÖR

Charlotta Hemlin, Lärarnas Tidning

Motivering: Med kraftfulla krokodilkäftar fångar hon läsaren direkt  och obönhörligt. Intresset är väckt. Och nu bara måste vi följa med  genom hennes insiktsfulla, lustfyllda tankar och resonemang om det  absolut viktigaste vi har: krönikörens vardag, allas vår framtid. Vi  älskar hennes lustfyllda språk och hoppas att hon inspirerar många av  sina adepter att nå samma språkliga höjder som hon själv. Årets krönikör  är Charlotta Hemlin, på Lärarnas Tidning.

ÅRETS MEDIERÅDGIVARE

Malin Helldin, Starcom

Pristagaren utses via juryurval och en omröstning bland de ca 400  annonssäljare som går Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning  Mediakompetens.

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS

Kamratposten

Motivering: Med ett tydligt fokus på läsarna och med en glädjande  könsneutralitet har tidskriften i mer än 100 år väckt läslust och varit  inkörsporten till papperstidningsläsning för en ny generation. I en tid  där vi översköljs av reklambudskap och produktplaceringar står  tidskriften fast vid sin reklamfria linje. Med en genomtänkt och god  journalistik utgör tidskriften ett välkommet och viktigt reservat för  vetgiriga, intresserade och engagerade barn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.