Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fokus slår annonsrekord

Publicerad: 26 Juni 2009, 06:31

Tidningen Fokus slår mitt under lågkonjunkturen annonsrekord. Förklaringen till det 80-sidor tjocka sommarnumret är Almedalen.


Ämnen i artikeln:

Joakim JardenbergKarin PetterssonFokus

Karin Pettersson, chefredaktör på Fokus. Foto: Andreas Apell

– Vi märker självklart också av lågkonjunkturen, men den opinionsbildande annonseringen har fortsatt att gå bra, säger tidningens chefredaktör Karin Pettersson.

Det är också den typen av annonser som står för huvuddelen i tidningens sommarnummer. Tidningen har fått ihop motsvarande 30 helsidor.
– Det har varit lite kämpigt att få plats med alla annonser, men det är en härlig situation.

Fokus trycker dessutom en extraupplaga på 6 000 exemplar till Almedalen.

Fokus drog i maj igång sajten Makthavare.se. Den görs tillsammans med gänget bakom Almedalsbloggen. Det är en blogg med flera skribenter som granskar och analyserar makthavare inom plitik och näringsliv. Men det är inget försök att ta upp kampen med TV4:s Politikerbloggen.
– Niklas Svensson är väldigt duktig på klassisk kvällstidningsjournalistik. Makthavare.se har granskar processer från insidan, så det är två ganska olika angreppssätt.

Fokus del av Makthavare.se består till största delen av deras uppslagsverk över svenska makthavare. Dessutom utnyttjas Fokus säljorganisation. En del skribenter från tidningen skriver också för sajten, men det är Stina Morian från Liberala Nyhetsbyrån som är chefredaktör.

Internetentreprenören Joakim Jardenberg driver också på sajten ett projekt för att granska myndigheter och makthavare.
– Det är en öppen process där vi bland annat ska undersöka hur tillgängliga olika myndigheter är. Vi kommer stämma av efter hand och göra artiklar, men det ska pågå hela året med sikte på valet 2010.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.