Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Folkligt OKQ8 jagar nya byråer

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Katarina Brixéus, ny marknadschef på OKQ8, är på jakt efter en ny reklambyrå. OKQ8 är inne i en förändringsprocess som innefattar bland annat en ny varumärkesplattform och ny kommunikation.


- Vi har inte gjort någon egentlig varumärkesreklam på länge. Det senaste vi gjorde var i samband med fusionen mellan OK och Q8 1999. Då gjordes en kampanj på temat "Bröllopet" i samarbetet med reklambyrån Scooter, som vi fortfarande samarbetar med, säger Katarina Brixéus.Det var i januari 1999 som OK och Q8 bildade ett samägt bolag, OKQ8, där bolagens oljerelaterade verksamhet i Sverige sammanfördes. Det nya bolaget är idag störst inom bensinhandeln med en marknadsandel på drygt 26 procent och med ett bensinstationsnät på nästan 1.100 stationer i hela landet. På drivmedelsmarknaden är Statoil tvåa med cirka 23 procent, Shell har 13, Norsk Hydro 11-12, Preem 11 och Jet 10.Trots sin storlek har det varit ganska tyst om OKQ8 och en anledning till det är att det skett en del förändringar i bolaget det senaste året.- Vi håller på och ser över det mesta, däribland stationerna och våra arbetssätt för att se hur vi ska ta oss in i framtiden på bästa sätt. Då tycker vi att det är bättre att vara tyst innan vi vet vad vi verkligen vill kommunicera. I arbetet ingår också en översyn av varumärket, ett arbetet som Katarina Brixéus initierade när hon kom in på OKQ8 strax före sommaren i år. - En ny vision och affärsidé finns på plats och en ny ledning har också tagit över detaljhandelsdivisionen. I samarbete med Jens-Christian Cappelørn, som är varumärkesstrateg på Köpenhamnsbaserade Insights, har vi också arbetat fram en ny varumärkesplattform för OKQ8, säger Katarina Brixéus. Utan att i detalj berätta vad den innehåller, så kan jag säga att vi har utgått från kunden själv och det är inga radikala förändringar vi vill göra. Vi är marknadsledare idag, har en bra riksspridning och en bred målgrupp med bra kunder och dem vill vi behålla. Däremot vill man bli mer offensiv i kommunikationen med start nästa år. Vi ska försätta att vara gemene mans alternativ. Vi är folkliga och ska vara "Svenssons" alternativ på ett positivt sätt. Vi ska inte ändra vår själ, men vi behöver en ansiktslyftning.För att nå en modernisering av varumärket, är hon nu på jakt efter en ny reklambyrå.- Vi ska inte lämna Scooter, de är bra. Men vi behöver komplettera med en stark varumärkesbyrå som kan vara med och bygga varumärket med oss. Vi är ute efter ett långsiktigt samarbete, för det här måste vi ta steg för steg och därför vill vi också gärna hitta en byrå som vill ta ansvar för detta med oss. Det måste dock vara en byrå som passar vår egen profil, som kan göra reklam för den vanliga människan, som är ödmjuk och som vågar vara folklig. Vi är inte intresserade av en reklambyrå som bara är ute för att göra ball reklam för den egna branschen, säger Katarina Brixéus.- Det är också viktigt att byrån kan totalkommunikation. Vi är drygt 8.000 på OKQ8, så initialt blir den interna kommunikation väldigt viktig. Just nu håller Katarina Brixéus i samarbete med reklamchef Lars Lindgren att ta fram en egen shortlist på reklambyråer som man ska kontakta. Scooter kommer att fortsätta som bolagets action marketingbyrå På mediabyråsidan samarbetar OKQ8 idag med Gester & Co och det ska man också fortsätta med.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.