Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Företag, bli personliga!

Publicerad: 1 Januari 2019, 09:58

Resumés bloggare Johanna Lindskog Lindell om möjligheterna och riskerna i den modiga kommunikativa tiden.


Det är december och dags för en framåtblick på pr-trender för 2019. Som pr-rådgivare måste man hela tiden anpassa och optimera sitt arbete. Vårt digitala samhälle kräver det, inte för att det bara är kul, men för att allt utvecklas och branschen behöver följa med. En regelbunden kontroll och uppdatering av trender håller pr-arbetet i framkant och aktuellt.

Det första är att du ska ha förståelse för är syftesdriven kommunikation - eller socialt ansvar. Det innebär att allt mer fokusera på att främja positiva initiativ och sociala, politiska och miljömässiga frågor. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen. Jag är långt ifrån ensam om att hellre stötta och köpa från bolag som har ett högre syfte, tar ansvar och arbetar för ett bättre samhälle.

Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina
värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan ärliga åsikter kommer få det svårt 2019. Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå arbeta för att göra världen till en bättre plats. Företag som ignorerar viktiga frågor riskerar helt enkelt att fastna i pr-helvetet "No brands land", en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet. Ingen vill hamna där.

Kom ihåg det Maurice Saatchi, medgrundaren av Saatchi & Saatchi en gång sa:

"If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you"

Men det finns fällor även här. Aktiviteter eller kommunikation som försöker dölja sprickor i fasaden genomskådas snabbt och kan istället göra stor skada.
Den andra trenden handlar om falska nyheter. Vår digitala värld snurrar allt snabbare och vi matas med information under dygnets alla timmar. Ibland tenderar fakta blir osanningar och rykten blir sanningar.

Att kontrollera fakta är viktigare än någonsin. Att publicera eller kommunicera om det som inte är sant kommer inte bara nagga på din yrkesstolthet, men möjligen även orsaka en pr-kris som påverkar ditt anseende och företagets varumärke som du jobbar med. Ingen vill bli sedd som en digital mytoman.

Pr-rådgivare kommer spela en viktig och ledande roll när det gäller att bekämpa falska nyheter, anpassa sin kriskommunikation och övervaka digitala flöden där företag, produkter och toppledare nämns.

Slutligen, och det här är inte nytt; Influencers. Jag tänker här inte på de största och mest synliga, utan en sådan som just du är.

Du, jag och alla är idag självförsörjande i den digitala världen. Vi gör på egen hand våra
efterforskningar kring tjänster och varor och vi litar på rekommendationer från personer som vi ser upp till och tycker om.

Kunder litar mer på rekommendationer som kommer från människor snarare än
information från ett varumärke. Recensioner påpekar köpbeslut. Facebook, Twitter och Youtube är några av de plattformarna som dina kunder besöker. Aldrig har det varit viktigare att hantera sitt rykte online än nu.

Genom att samarbeta med mikroinfluencers kan ditt innehåll få ett större värde, genom
den personens tankar och erfarenheter, vilket i sin tur adderar känsla och tonalitet till varumärket.

Kort och gott; 2019 är året då företagen måste bli personliga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.