Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Företagen förstår inte musikens makt"

Publicerad: 27 januari 2009, 14:59

Internationella företag ser musik som ett allt viktigare verktyg i sin marknadsföring. Men de vet inte hur de ska använda musiken på rätt sätt. Det visar en ny stor internationell undersökning.


– Företagen har inte förstått hur musik kan stärka varumärket, säger Jakob Lusensky.

- De senaste åren har vi sett initiativ från före­tag, som till exempel Starbucks och Absolut, som har börjat jobba mer som ambassadörer för musik. Vi ville
se om arbetet med musik som marknadsföringsinstrument är något tillfälligt eller om det är skifte som vi håller på att
se, säger Jakob Lusensky, vd på Heartbeats International, som står bakom undersökningen.

Vill mycket, satsar lite
Undersökningen visar att 97 procent av företagen tror att musik kan stärka deras varumärken, men sju av tio spenderar fem procent
eller mindre av sin marknadsföringsbudget på musik. Undersökningen visar med andra ord en stor diskrepans mellan varumärkenas ambition och deras engagemang när det gäller musik. De vill mycket, men kan och satsar lite.
– Ambitionen är väldigt hög, men verktygen för att använda musik är inte utvecklade hos företagen. De ser musik mest som ett komplement till rörlig bild. 

Kunskapsbrist

– De har inte förstått att musik kan fungera som ett långsiktigt verktyg för ett varumärke. Det råder helt enkelt en kunskapsbrist, säger Jakob Lusensky.
Men varför är musik över huvud taget viktigt som marknadsföringsmedel?
– Dels för att förtydliga sitt varumärke. Att etablera en musikprofil är precis som att ha en grafisk profil som konsekvent skapar värde för varumärket.
– Dels för att människor är trötta på marknadsföring generellt och då behöver man hitta nya sätt att sticka ut, och ett är att skapa värde genom musik.

Svårt att mäta
Undersökningen visar att en stor anledning till att företag inte jobbar mer med musik är för att de inte kan mäta investeringen.
De känner också att det är snårigt med upphovsrättigheter och andra lagliga frågor när det gäller musik.
– Det är ganska nytt för många att jobba med musik på ett strategiskt plan. De är inte vana vid att mäta musik som ett medium bland andra. Och musikindustrin har ett ansvar och borde inse för­delarna med att underlätta för varumärken att jobba med musik i sin marknadsföring, säger Jakob Lusensky.

truefalse

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.