Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Förlagsjätten använder superdator för att hitta influencers

Publicerad: 7 September 2016, 14:05

Superdatorn Watson deltog i amerikanska Jeopardy - och vann över stormästarna.

Foto: Youtube

Condé Nast börjar använda sig av AI för att hitta rätt influencers till de varumärken de samarbetar med.


Ämnen i artikeln:

IBM

Condé Nast, som når mer än 100 miljoner läsare och ger ut titlar som The New Yorker, Vogue, Glamour och Vanity Fair, har börjat använda IBM:s superdator Watson för att hitta influencers. Det skriver Adweek.

Genom ett partnerskap med IBM och plattformen Influential kommer varumärken som annonserar i Condé Nasts titlar att få tillgång till data som kan användas för att bedöma vilka sociala medier-stjärnor som passar bäst för en kampanj givet de parametrar man valt. Efter att datorn valt ut 5 till 10 kandidater får en människa göra den sista bedömningen.

Superdatorn Watson är känd bland annat för att ha besegrat den mänskliga stormästaren i frågesporten Jeopardy men används även till bland annat cancerforskning.

Watson kommer att titta på innehållet som influencern publicerar liksom dess följarskara och personlighetsdrag för att avgöra om de matchar annonsören och kampanjens målgrupp. Enligt Adweek kan superdatorn utvärdera potentiella influencers utefter 52 egenskaper, såsom öppensinnighet, plikttrogenhet och huruvida personen är utåtriktad.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

IBM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.