Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Försäkringskassan i jättekampanj

Publicerad: 2 Oktober 2008, 11:03

För mycket information, för lite kommunikation. Det har varit Försäkringskassans problem. Nu byter myndigheten tonfall.


Bild från kampanjen.

Under parollen “Vi skiljer fakta från åsikter” gick Försäkringskassan i onsdags kväll ut i en ny kampanj i tv. Målet med kampanjen är att informera kassans kunder – i princip alla svenskar – om den nya sjukförsäkringen.

Kampanjen berättar om nyheterna i den förändrade sjukförsäkringen, men den som är uppmärksam hittar också andra nyheter. Försäkringskassan är mitt uppe i ett kraftfullt moderniseringsarbete, som också innebär att myndigheten förändrat sitt sätt att kommunicera.
– Tidigare har vi varit duktiga på information men dåliga på kommunikation. Nu vrider vi på vår kommunikation och sätter oss på medborgarnas sida och betraktar vår verksamhet ur deras perspektiv, säger Inger Dunér, informationsdirektör på Försäkringskassan.

Bakom det nya kommunikationskonceptet står reklambyrån Garbergs. Tillsammans med Försäkringskassan hittade de ett antal problem myndigheten hade att möta. Ett av de mer centrala var att reda ut för medborgarna vad Försäkringskassan faktiskt gör och är.
– Många tror att Försäkringskassan bestämmer hur saker och ting ska vara, när de egentligen bara ska se till att saker funkar som politikerna har bestämt, säger Martin Gumpert, strateg på Garbergs.
Analysen landade i ett “vem vad hur-resonemang”. Kommunikationen skulle ge svar på vem Försäkringskassan är och vad myndigheten gör och inte gör. Hur:et handlade om hur detta ska kommuniceras.
– Hur handlar mycket om att förändra kontaktvägarna. Vi möter våra kunder i verkligheten på våra kontor och på webben. Men vi möter dem också på telefon, i brev och på andra ställen. Allt detta handlar om kommunikation, det är den helheten vi håller på att se över, säger Inger Dunér.

Tonfallet i kommunikationen var en central fråga. Garbergs har jobbat mycket med att få till rätt tonalitet i kommunikationen. Martin Gumpert talar om att “tidigare har man sagt ‘kom och hämta information’ på stortavlor, nu skriver vi brev till människor”. Det handlar om ett enklare, mänskligare språk.
– Språket är ett stort steg för Försäkringskassan, det är en resa från information till kommunikation, säger Martin Gumpert.

Kampanjen som startade på tv i onsdags kväll är startskottet för Försäkringskassans nya kommunikation. I en animerad film presenteras budskapet att Försäkringskassan inte tycker utan går efter fakta. Filmen har som mål att locka människor att besöka kampanjens nav, en webbsajt med information om sjukförsäkringen.

På lördag kommer kampanjen att börja gå på stortavlor i Stockholms tunnelbana, i nästa vecka går en annonskampanj ut i press över hela landet.

Budget för kampanjen är 15 Mkr enligt Martin Gumpert. Han säger att Försäkringskassan är en av Garbergs större kunder, men inte störst.

Försäkringskassan

Ansvarig hos kunden: Inger Dunér informationsdirektör: Magnus Zakariasson, Helene Falk projektledare

Byrå: Garbergs
Martin Gumpert, strateg, Sebastian Smedberg ad, Rebecka Osvald copywriter, Nina Åkestam planner, Carl Bock web director, Jonas Bäckman form/original, Lars Staffas projektledare, Charlotte Lundqvist produktionsledare, Simon Hernadi byråproducent.

Produktionsbolag: Psyop

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.