Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Försäkringskassans comeback

Publicerad: 27 november 2009, 09:39

Försäkringskassan har de senaste åren fått hård kritik. En omorganisation skapade långa köer och bland annat JO riktade skarp kritik mot myndigheten. Nu ska Försäkringskassan visa att man tagit till sig av kritiken.


Annonser kommer att dyka upp i dagspressen i helgen.

Försäkringskassan har renoverats. Det är budskapet i en stor reklamkampanj som drar igång idag. Det är Garbergs som ligger bakom kampanjen som fokuserar på att visa hur myndighetens service har förbättrats.
– Vi vill upplysa om vår tillgänglighet. Det är inte så många som känner till att vi är tillgängliga både på helger och kvällar, säger Peter Nygren projektledare på Försäkringskassan.

Är det här ett sätt att bemöta den skarpa kritiken mot Försäkringskassan?
– Nej, egentligen inte. Det är ingen imagekampanj. Men sedan i somras har våra handläggningstider minskat och köerna krymper. Det är dags att berätta det nu.

Hur mycket satsar ni?
– Cirka 10 miljoner kronor, varav 7 är medieköp.

Filmerna har ett lite annorlunda uttryck?
– Ja. Det är inte så vanligt att använda stopmotion på det här sättet. Vi vill berätta om nya försäkringskassan och då är det rätt att göra det med ett nytt uttryck.

Hur ser medieplanen ut?
– Vi gick igång nu imorse med reklamfilmer och i helgen kommer helsidesannonser i dagspress.

För kampanjen har Garbergs tagit fram sex filmer. Deras budskap är anpassade efter tiden då de sänds. Till exempel frågar Försäkringskassan i en av filmerna om de kan hjälpa till ikväll, eftersom vi har öppet i två timmar till.

Arbetsgrupp: Försäkringskassan

Försäkringskassan:
Inger Dunér och Peter Nygren

Garbergs:
Copy: Rebecka Osvald, Sandra Beijer
AD: Sebastian Smedberg
Formgivning: Jacob Frisk, Jonas Bäckman
Original: Roger Blomqvist
Byråproducent: Simon Hernadi
Web director: Carl Bock
Produktionsledare: Charlotte Lundquist
Projektledare: Lars Staffas
Strateg: Martin Gumpert

Filmtecknarna:
Regissör: Johanna Andersson

Ljuddesign: Redpipe
Musikproduktion: Stockholm Audiobranding.

Foto: Erik Johansson

Mediabyrå: Scream

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.