Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Forsmans sköna revansch

Publicerad: 18 juni 2008, 07:06

Forsman & Bodenfors vinner Grand Prix i Media för AMF Pension. De vann även ett silver för Nationalencyklopedin. Det gör att byrån får utmärkelsen Media Agency of the year.


Forsman & Bodenfors tar nu revansch efter misslyckandet i Guldägget tidigare i år där man fick gå hem utan ett Guldägg för första gången på 13 år. Det gör de i kategorin Media där det i år har slagits rekord i antalet inskickade bidrag: 2000 bidrag från 55 länder.

Kampanjen som belönades med Grand Prix.

240 av dem hamnade sedan på shortlisten. Men enligt Dominic Proctor, juryordförande i Media, var kvaliteten på bidragen inte den bästa.
 – Vi letade efter guldbidrag men hittade inte många. De som fick guld förtjänade det, men det borde ha varit fler. Det var mycket som var dåligt.
– En bra vinnare kräver konsumentinsikt, bra genomförande och en bra strategi samt att man kan uppvisa bra effekt

Och det var bara ett bidrag som nådde upp till de kriterierna: Forsman & Bodenfors kampanj för AMF Pension.
 – Kampanjen för AMF Pension hade allt. Pension är ganska tråkigt att göra något med så det var en svår uppgift. Speciellt då man riktade sig mot ungdomar. Kampanjen var extremt väl genomförd där man använde sig av både nya och gamla medier. Dessutom kunde de visa vilken bra effekt kampanjen har haft för kunden, säger Dominic Proctor.

Den enda konkurrenten om Grand Prix var enligt honom Leo Burnett USA:s kampanj för McDonalds som vann två Guldlejon.

Forsman & Bodenfors kampanj går ut på att användarna kan mms:a in en bild på sig själva till AMF Pension för att få tillbaka en bild på hur man kommer att se ut som pensionär. Kampanjen gick i höstas och över 300 000 personer skickade in bilder.

Tidigare har kampanjen vunnit ett silver i Stockholm Media Week och ett silverägg i Guldägget.

Forsman & Bodenfors samarbetade med mediebyrån Mindshare och byrån Perfect Fools med bidraget.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.