Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Först ville vi hälla såpa i Niagarafallen"

Publicerad: 17 april 2008, 07:29

De senaste åren har 250,000 bollar lossats över San Francisco, 70,000 liter färg sprängts i Glasgow, och 2,5 ton play-doh kaniner släppta i New York. I år fyllde Londonbyrån Fallon staden Miami med skum.


Skummet sprutar i Miami. Foto: Sony

– Först ville vi hälla såpa i Niagarafallen och låta det skumma upp. Men det vinklades ganska sa snabbt om till att fylla en stad med skum istället, säger Tomas Mankovsky, ad på Fallon och en av de två svenskar som var ansvariga för projektet.

Filmen regisserades av Simon Ratigan. Foto: Sony

Efter Fallons tidigare projekt för Sony Bravia ville Tomas Mankovsky och Samuel Åkesson hitta på ett likvärdigt sätt att marknadsföra tre av Sonys varumärken både tillsammans och separat.

– Vi ville skapa ett event där varje varumärke kunde få en egen värld att leva i - Cybershot for de lite yngre, Handycam for barnfamiljerna och Alpha for de lite seriösare fotograferna, säger Tomas Mankovsky.

Lösningen blev ”Foam City”. Teamet var i Miami sammanlagt i tre veckor för att förbereda, hitta locations och testa maskinerna. Under sju dagar spelades en 90 sekunders, en 60 sekunders och tre 30 sekunders reklamfilmer i regi av Simon Ratigan. För att fylla Miami med skum hade de hjälp av vad som måste vara världens största skummaskin. Med en storlek på 2,8 m i diameter spottade de ur sig 2 000 000 liter skum per minut.

Läs även:

- Fallon gör skumt jobb för Sony

– Vi var tvungna att spärra av vissa gator men när det blåste bars skummet i väg till andra sidan stan ändå. Ett tag var vi ganska nervösa och tänkte att de snart kommer att stänga ner oss. Men istället var reaktionerna positiva överallt, säger Tomas Mankovsky.

Samuel Åkesson och Tomas Mankovsky.

De bjöd in Miami-bor att delta och lånade ut Sonys produkter. Deltagarna fick ge sig in i ”Foam City” och utforska. De bilder och filmer som togs har lagts upp på en speciell hemsida. Fallon hade förutom sina tre egna kamerateam också tre stillbildsfotografer och ett dokumentärfilmteam på plats.

– Istället för att enbart göra en reklamfilm tänkte vi försöka göra något större. Vi har gjort tre dokumentärer kring det hela, samlat ihop tiotusentals stillbilder och hundratals timmar film som ska läggas upp online. En rejäl printkampanj är på väg ut och det kommer även att göras ett par fotoböcker och utställningar, säger Tomas Mankovsky.

Trots en tidig hajp kring filmen har Tomas Mankovsky inte känt någon press att skapa en lika uppmärksammad kampanj som Fallons tidigare Sony Bravia filmer.

Invånarna i Miami fick låna Sony-produkter under inspelningen. Foto: Sony

– Bravia är ju ett annat varumärke med ett annat team och en annan brief. Vi krutar på i samma kaliber som Bravia men själva filmen är bara en del av vår kampanj. Jag ser det här som första kampanjen i en ny serie snarare än en Bravia uppföljare. Istället känner vi oss lite pressade över vad vi ska hitta på härnäst, säger Tomas Mankovsky.

Han är mest stolt över att han och Samuel Åkesson har lyckats ro i land en så stor produktion. Normalt skulle det ha jobbat två eller tre team på ett så stort projekt.

– Eftersom det inte gjorts något sådant förut var det svårt att veta exakt vad det skulle bli av det hela i slutändan. Då får man lyssna på magen och ta beslut i mörkret, säger Tomas Mankovsky.

I tisdags visades 60- sekunders filmen för första gången på europeisk tv. Storbritannien får vänta på 90- sekunders filmen som får sin premiär först den 1 maj.

Se filmen nedan:

Rebecca Martin
rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.