Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Första förlusten på hundra år

Publicerad: 12 Maj 2009, 11:10

Dentsu är den dominerande reklambyrånätverket i Japan. De senaste 100 åren har företaget gått med vinst. Men i räkenskapsåret som slutade den sista mars blev siffrorna röda.


Ämnen i artikeln:

DentsuLågkonjunktur

Dentsus högkvarter i Shiodome.

Dentsu har en unikt stark position. Byrå-nätverketet kontrollerar en fjärdedel av den japanska reklammarknaden.

Men inte ens den starka positionen räcker för att stå emot den globala recessionen. Dentsu skriver i sin färska årsredovisning att marknadsförhållandena är mycket svåra. Annonsörerna är mycket försiktiga och både företagen och hushållen håller i pengarna.

Enligt Adage föll den japanska reklammarknaden med 4,8 procent under 2008. Traditionella medier som tidningar och tv tappade mest och det är också där Dentsu är som starkast.

Den japanska ekonomin förväntas krympa under 2009. Samtidigt pressas de japanska byråerna av att hela ersättningsmodellen är under press. I Japan får många byråer 15 procent av medieköpen i ersättning.

Det är inte konstigt att framtidsutsikterna beskrivs som osäkra inför det kommande året.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

DentsuLågkonjunktur

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.