Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Första gången på 30 år – McDonalds testar nytt butikskoncept

Publicerad: 2 Augusti 2019, 11:00

Det nya butikskonceptet McDonalds to Go har inga sittplatser och menyn är anpassad för att kunna ta med sig vad man än beställer. Dessutom öppnar man upp för att i framtiden anpassa restaurangerna efter lokala behov.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

För 30 år sedan började McDonalds testa konceptet med drive in på sina restauranger. Sedan dess har det, utöver en rad kosmetiska förändringar och introduktionen av digitala skärmar, inte hänt speciellt mycket.

Men nu är man återigen i tagen med att förnya sig. Just nu testar man på den brittiska marknden ett butikskoncept liknande Amazon Go, ett koncept där hela restaurangen anpassas efter att kunderna ska ta med maten. Restaurangen, som ligger mitt i Londonds centrum, är mindre än de vanliga och har heller inga sittplatser. Istället är de utrustade med en mängd självbetjäningsdiskar där kunder både kan beställa och hämta sin mat. Menyerna är i sin tur mindre än på de vanliga McDonaldsrestaurangerna och innehåller bara 7-8 alternativ. McDonalds säger sig dessutom vara öppna för att testa ytterligare koncept anpassade efter lokala behov.

– Det är en spännande men samtidigt utmanande period att befinna sig i restaurangbranschen. Föränderliga smakpreferenser, ny teknologi och ytterligare konkurrens innebär att vi behöver fortsätta investera i vad som betyder mest för våra kunder. Vi vet att samma typ av koncept inte passar alla och det är precis därför vi lanserar McDonalds to Go – för att testa olika format på olika platser anpassade efter de behov som finns, säger Henry Trickey, senior vice president of development and IT på McDonalds i Storbritannien.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.