Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Första nya reklamfilmen på tre år

Publicerad: 7 april 2010, 14:21

Flygbolaget SAS har den senaste tiden mest skapat krisrubriker i den svenska pressen. Detta efter att företaget behövt göra ytterligare en nyemission för att överleva. Men det går inte bara att spara. I morgon är det dags för en ny reklamfilm.


Ämnen i artikeln:

SASCrispin Porter + Bogusky

Bild från SAS kommande reklamfilm.

Crispin Porter + Bogusky Europes uppdrag för flygbolaget växer. Byrån har tidigare gjort den uppmärksammade webbkampanjen ”Globe of Fortune” – där man kunde vinna en flygbiljett tillsammans med en slumpmässig vän från Facebook.

Nu får byrån ansvar för flygbolagets första nya reklamfilm på nästan tre år.
– Det vi vill berätta om är våra tidsbesparande tjänster. Vi kan inte värdera kundernas tid. Det får de göra själva. Budskapet är att du ska ta hand om din tid, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.

Crispin Porter + Bogusky är mest kända för sin webbreklam. Nu får de förtroende att göra reklamfilm?
– Jag tycker att det är en spännande utveckling inom bland reklambyråerna där de digitala byråerna oftast är bättre på affärslogik. Med Magnus Rösman har byrån dessutom en god kompens inom film.

Filmerna har premiär i morgon och Resumés läsare får nöja sig med en stillbild tills efter premiären. De har speklats in i Stockholm med Jesper Ericstam som regissör. Magnus Rösman, som regisserat flera av ICA:s filmer, har nu som head of film på byrån inte regisserat, men varit ansvarig produktionen.
– Vi har arbetat med att ge dessa filmer ett nytt tonläge jämfört med vad som tidigare setts från SAS. Det är enkla små scener ur vardagen med ett leende i mungipan. Det är ju en populär teori att det är i vardagssituationer som vi är som lyckligast, säger han i en kommentar.

Kampanjen kommer att gå brett. Först ut är filmen som kommer att gå huvudsakligen i TV4. Sedan fortsätter kampanjen i dagspress, utomhus och på webben.
– Vi ökar trycket lite nu efter påsk när affärsresorna tar fart igen, säger Ulf Hermansson Samell.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

SASCrispin Porter + Bogusky

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.