Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Första sponsorn sedan skandalen

Publicerad: 7 oktober 2011, 05:03

Det har gått två sedan skandalen runt Tiger Woods exploderade. Och nu börjar golfstjärnan återgå till det normala. Lyxklockan Rolex har skrivit första nya sponsorkontraktet på två år med Woods.


Det var i november 2009 som Tiger Woods krockade med sin Cadillac Escalade i Florida.
Det var början på skandalen som kraschade stjärnans både professionella liv och privatliv.

När hans sexliv blev offentligt hoppade en rad av sponsorerna, som AT&T, Accenture och Gillette, av.

Innan skandalen bedömdes det att han drog in 90 miljoner dollar per år bara på sponsorkontakt. Vad intäkterna har sjunkit till efter skandalen är okänt men bland annat Nike har fortsatt att stötta Woods.

Förutom att sponsorer hoppat av har även spelformen sviktat och han platsar inte längre bland de 50 bästa golfarna i världen längre.

Därför var det ganska oväntat att lyxklocktillverkaren Rolex nu har skrivit sponsorkontrakt med honom. Vad kontraktet är värt är okänt men experter som Wall Street Journal pratat med gissar att priset var
lågt jämfört med för drygt två år sedan. Men det uppfattas även som att med det nya kontraktet har Woods återgått någorlunda till det vanliga igen.

Woods har tidigare haft kontrakt med Rolex men 2002 bytte han till Tag Heuer som höll fast vid Woods fram till för några månader sedan.

I ett uttalande säger Rolex att man tror Woods ”har en lång karriär framför sig och att han har alla de kvaliteter som krävs för att fortsätta göra avtryck i historien.”

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.