Nyheter
Fortsatt svag utveckling för medieinvesteringarna
Publicerad: 15 augusti 2023, 08:06
Trots stora biopremiärer under sommaren minskade bioreklam med 47,6 procent.
Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråer medlemmar minskade under sommarmånaderna med totalt 5,5 procent jämfört med samma period föregående år.
Mediekategorin som visade starkast tillväxt under sommarmånaderna var online video, en ökning på 13,3 procent. Tuffast hade kategorin bio som backade med 47,6 procent. Även kategorierna populärpress, fackpress, dagspress landsort, dagspress kväll, dagspress storstad, TV, DR/Annonsblad, sociala medier, utomhus/trafikreklam, sök och online display uppvisade negativ tillväxt under sommarmånaderna. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest. Detta med en negativ tillväxt om 26,7 procent. Totalt förmedlades drygt 1,5 miljarder kronor under perioden juni och juli.
Två kategorier gick mot strömmen; online video och radio som ökade med 13,3 respektive 11,5 procent. Noteringarna innebär att de båda kategorierna gör sin bästa sommar sedan mätningarna påbörjades.
– Nedgången för TV blev stor under sommaren och betyder all-time-low för kategorin, till och med lägre än under pandemisommaren 2020. Samtidigt gick online video starkt och det är tydligt att förflyttningen från TV till online video fortsätter med oförminskad hastighet. De tryckta medierna gjorde en anmärkningsvärd svag sommar och tappade hela 27 procent jämfört med sommaren 2022 – som var en låg notering. Medieinvesteringarna för tryckta medier faller snabbt och kraftigt just nu, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande.
Bild 1/2