Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fortum lånar stilgrepp från filmvärlden

Publicerad: 1 oktober 2019, 07:55

Precis som många andra bolag inom energisektorn satsar Fortum på att kommunicera kring hållbarhet. I sin senaste kampanj försöker man visa upp man verkligen gjort.


Ämnen i artikeln:

Fortum

Fortum, Vattenfall och  E.ON. Inom energisektorn finns det i princip ingen aktör som inte valt att profilera sig som det hållbara alternativet. För att särskilja sig från sina konkurrenter försöker Fortum, i samarbete med nya Omnicombyrån Drum, nu att visa upp det arbete de faktiskt gör i klimatfrågan.

I kampanjen "Ren innovation" lånar man stilgrepp från filmaffischer och dokumentärfilmer för att berätta om arbetet. Vid sidan av enheter i Stockholms tunnelbana kommer man stärka upp kampanjen med content marketing.

– Vi ville inte stanna vid att ta fram en hero-idé som skulle säga allt till alla. För oss är det viktigt att arbeta med flera lager och skapa kommunikation i olika nivåer. På så sätt behöver vi heller inte skarva in ett reklamkoncept in i övriga kanaler, säger Viktor Mogel, kreatör på Drum, i ett pressmeddelande.

Drum startades upp för knappt ett år sedan och har som mål att verka i gränslandet mellan mediebyrå- och reklambyråvärlden.

– Klimatfrågor och dess innovation är komplext. Så för att man verkligen ska förstå innebörden blev det naturligt för oss att göra djuplodad content, där vi erbjuder mottagaren förståelse för arbetet Fortum gör, säger Erik Grönlund, creative director på Drum.

Arbetsgrupp

Fortum:

Brand Activation Manager: Helen Nygren
Digital Sales & Marketing Specialist: Filippa Dahlin
Marketing Project Manager: Lars Söderberg

DRUM:

Copywriter/Content Manager: Ida Olsson
Redaktör: Hanna Larsson
Produktionsledare: Elin Gustafson
Executive Creative Director: Jonas Lyckstedt
Creative Director: Erik Grönlund
AD/Creative: Viktor Mogel

PHD

Business Director: Magnus West
Client Manager: Martin Dehlin
Social Media Specialist: Filip Bucalic
Digital Campaign Coordinator: Victor Haxthausen Aronsson

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Fortum

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.