Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fotbollskampanjer går hem i Sydamerika

Publicerad: 27 april 2011, 06:51

Sydamerika har haft reklamfestival i Rio de Janeiro. Givetvis vann två fotbollsrelaterade reklamkampanjer de finaste priserna.


</div><p>Det var fjärde året som Wave Festival genomfördes vid Copacabana Palace Hotel i Rio. Den <a href="http://adage.com/article/global- news/nike-pepsi-campaigns-steal-show-latam-wave-festival/227149/" target="_blank">sydamerikanska reklamen</a> är världsledande och Wave Festivals vinnare förväntas få stort genomslag vid Cannes Lions i slutet av juni.</p><p>Nike och F/Nazca Saatchi &amp; Saatchi vann för bästa integrerad reklam med en kampanj om den brasilianska fotbollsklubben Corinthians.</p><p>Klubben har 30 miljoner entusiastiska fans vilket är fler än innevånare i många av världens länder. Därför bildade man Republica Popular do Corinthians, Corinthians Nation.</p><p>Den nya nationen fick egen grundlag, id-kort, valuta, pass och egen flagga. Corinthians president presenterades och behandlades som en president när han framträdde i tv.</p><p>Förutom pris vid Wavefestivalen har kampanjen blivit utvald till "Idea of the Year" av Saatchi &amp; Saatchi globala kreativa ledning.</p><p>BBDO Argentina vann Waves pris The Big idea för sin kampanj Promise åt Pepsi.</p><p>Vid fotbolls-vm förra året lovade den argentinske landslagstränaren Diego Maradona att han skulle springa naken genom Buenos Aires om Argentina vann VM.</p><p>BBDO och Pepsi hängde på löftet och lovade att sälja sina Pepsiflaskor utan loggor om Argentina vann. Man startade även en Facebooksida där man uppmanade folk att ladda upp nakenbilder på sig själva men med en strategiskt placerad skylt där det stod "If the coach goes naked, we will too."</p><p>Nu behövde inte Maradona springa naken men Pepsi fick enorm uppmärksamhet under turneringen trots att varumärket inte var vm-sponsor.</p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.