Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Främsta utmaningen är vår egen framgång"

Publicerad: 15 april 2008, 14:01

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag är det Patrik Westander, vd för Westander Publicitet & Påverkan.


499 bästa & mäktigaste sponsras av:

Patrik Westander.

Hur tycker du att året har varit?
– Höjdpunkten var när vi blev utsedda till Sveriges bästa pr-byrå för tredje året i rad av er på Resumé. Annars att vi hade åtta nya lyckade rekryteringar under 2007. Det blir ett svårslaget rekord för oss.

Vad har gjort att det har gått så bra?
– Jag tror det är konsulternas personliga engagemang i våra kunder. Jag tror att det är starkare här än på andra byråer. Vi jobbar bara med kunder vi sympatiserar med och vi redovisar dem öppet. Det är roligare för oss själva och vi gör ett bättre jobb.

Vad är din roll i att skapa det engagemanget?
– Jag tror att framgångsreceptet för att bli en bra vd och en bra konsult är mycket desamma. Tillgänglighet, tydlighet och lyhördhet. Jag vet vad jag själv värdesätter, men sedan är det upp till andra att värdera hur jag lyckas.

Varför redovisar ni alla era kunder så öppet?
– Det handlar om ett sorts samhällsansvar. Om vi är med och lobbar för en viss sak så ska vi kunna ställas till svars för det också. Det är vi som har gjort paketeringen av ett budskap och det ska vi kunna stå för oavsett vad som händer.

Vilka har varit utmaningarna?
– Den främsta utmaningen är vår egen framgång. Vi får inte bli bekväma och nöja oss. Det är därför jag tror att lågkonjunkturen bara kommer att vara bra för oss. Vi behöver bli påminda om att det ibland är uppförsbacke. Egentligen var det lite dumt att vi utsågs till bästa byrån redan första året vi var med i Resumés tävling. Det var fantastiskt kul, men kanske lite för tidigt. Det skulle ha varit en sporre att kunna klättra varje år. Det finns en risk att man slår sig till ro och slutar vara hungrig.

Vad gör man för att inte stanna i utvecklingen?
– Det gäller att tillföra ny kompetens och nya referensramar genom fortsatt rekrytering. Sedan att man blir ännu bättre på intern kompetensöverföring. Många kan fråga i vilken riktning vi ska utvecklas, men det är inte det viktiga. Det viktiga är att inte stagnera och att i nyrekryteringar hitta kompetenser och egenskaper som kompletterar oss på ett eller annat sätt.

Vad har du för mål det här året?
– På företagsnivå har vi tre mål. Att rekrytera fem nya engagerade och kompetenta medarbetare, att fortsätta få bra betyg i medarbetarundersökningar och att kunna ge ut minst 100 000 kronor per person i kollektiv bonus för sjätte året i rad. Sedan har vi ett långsiktigt mål att fortsatt ha låg personalomsättning. Vi vill att folk ska stanna här.

Hur känns det att vara nominerad?
– Som vd med Westander i efternamn åker jag snålskjuts på varumärket när det är så många som bidrar till att det går så bra. Men det gör det inte mindre roligt att vara nominerad. Man kan inte få för mycket uppmärksamhet.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– På den övre halvan i min klass. Men inte i den absoluta toppen för jag vill gärna vara en uppstickare.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.