Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Framtidens hetaste medieval: dina drömmar

Publicerad: 13 augusti 2022, 10:00

Snart kan dina drömmar fyllas med reklam – om marknadsförare får som de vill.

Foto: Viktoriia Ilina

Marknadsförare vill göra våra drömmar till annonsplatser och konsumenter är inte helt emot idén. Det är däremot forskarna bakom tekniken – för hur lockande låter det att få passiv reklam från en smart högtalare när du sover?


Ämnen i artikeln:

NyheterReklamUndersökningTeknik

För två år sedan lyckades en forskningsgrupp på Dream Lab vid Massachusetts Institute of Technology injicera in en tiger i testpersoners drömmar.

Testpersonerna fick använda en wearable, döpt till Dormio, som kände av deras sömnnivå. Dormio upprepade också ordet ”tiger” tills testpersonerna nådde hypnagogi, den första sömnnivån. Ett tillstånd då många upplever hallucinationslika drömmar.

Målet med enheten, vars kod publicerades på plattformen Github, är att optimera användarnas välmående. I sin artikel som bland annat har publicerats i tidskriften Aeon tar forskarna upp lindring av PTSD, förbättring av minne och optimering av kreativitet som specifika användningsområden.

Nu varnar forskare att marknadsförare vill använda tekniken för att placera annonser i våra drömmar, eller för att ta reda på hur och när olika sorts innehåll ska distribueras för att nå våra drömmar från plattformar vi spenderar tid på.

Den här texten publicerades först i Resumés magasin.

Du hittar den i nummer 04/2022, tillsammans med ett reportage om förtjänad lojalitet och mycket mer. Magasinet ingår i din prenumeration - och saknar du det går det att lösa här.

Det var efter att forskarna såg en reklam från ölmärket Molson Coors veckorna före Super Bowl förra året som de insåg att flera varumärken öppet forskar på området. I Coors kampanj erbjöds rabatterad öl mot deltagande i en så kallad ”målinriktad dröminkubation”. Det är ett begrepp som MIT-forskarna har myntat och innebar i det här fallet att deltagarna skulle titta på ett videoklipp med dansande ölburkar och talande fiskar, samt spela en specifik låt medan de sov natten innan Super Bowl. Coors förhoppning var att deltagarna skulle drömma om ölen i en frisk, naturskön miljö och därmed bli förstahandsvalet när deltagarna sedan såg på Super Bowl.

I en undersökning gjord av The American Marketing Association svarade 77 procent av de tillfrågade marknadsförarna att de tänker använda drömteknik inom tre år. 39 procent av tillfrågade konsumenter svarade att de är positivt inställda, 32 procent var emot det och resten svarade att de inte vet vad de tycker.

När forskningsgruppen på MIT blev varse om detta gick de tillsammans med andra forskare från bland annat Harvard University och Université de Montréal ut i ett öppet brev för att få debatt om etiska riktlinjer.

I dagsläget krävs det att konsumenten själv väljer att interagera med tekniken som kan påverka deras drömmar, men det lindrar inte den skepsis forskarna känner. Om inte riktlinjer sätts upp tror de exempelvis att de smarta högtalarna, som finns i 40 miljoner amerikaners sovrum i dagsläget, kan bli instrument för passiv, omedveten reklam över natten – med eller utan tillåtelse.

– Dessa skräddarsydda ljudspår skulle bli bakgrundslandskap för vår sömn, som de oändliga skyltar som täcker amerikanska motorvägar har blivit för vårt vakna liv, skriver de i brevet som är publicerat på den forskningsrelaterade sajten DXE.

Varför är det här intressant?

Subliminal reklam som till och med tagit sig in i vårt undermedvetna i vaket tillstånd har länge diskuterats och ibland bannlysts när det väl har upptäckts. I ett reklamlandskap där dataintegritet ligger högt på agendan finns ett värde att vara proaktiv vad gäller etiska riktlinjer.

Sevgi Camuz

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.