Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Från snabbmat till gourmet

Publicerad: 22 Oktober 2009, 12:07

Burger King går ut i en stor kampanj för att relansera en version av sin populära Angushamburgare. I tv-reklamen förflyttar man hamburgaren från snabbmatsträsket till gourmetnivå.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

– Vi vill lyfta hamburgaren bort från det som folk tänker kring traditionell snabbmat, säger Stefan Gustafsson, projektledare på Shout som ligger bakom kampanjen.

Reklamfilmen som är producerad av Hobby Film med regissörerna Magnus Renfors och Oscar Bård utspelar sig mitt i en pågående kocktävling.

I tävlingen där kocklag från olika länder tävlar med den ena kreationen värre än den andra, och där oxfilé blandas med hummer ser domaren plötsligt en Angusburgare på ett silverfat. Huvuddomaren tar en tugga av burgaren och blir alldeles till sig, tills han upptäcker att kocken håller en Burger King-påse bakom ryggen.
– Då tar det hus i helvete, och kocklaget får stå med svansen mellan benen, säger Stefan Gustafsson.

Första gången som Burger King lanserade Angusburgaren var i oktober 2007. Kampanjen fick stort genomslag trots att relativt få då visste vad Angus egentligen var för något. I dag visar hamburger-kedjans egna undersökningar att över 70 procent vet vad Angus är och på måndag rullar kampanjen i gång i tv, radio och internet. Målgruppen är som tidigare vuxna unga i åldern 18–34 år.

– Syftet med filmen är att visa vilken hög kvalitet Angus har, och filmen är gjord lite med glimten i ögat. Humor är en del av vårt varumärke, säger Melina Aristiadou marknadschef på Burger King.

Fakta: Burger King

Byrå: Shout
Uppdragsgivare: Melina Aristiadou och Sofia Franséhn
Arbetsgrupp: Johan Nathell copy, Albin Larsson ad, Johanna Levin final art, Stefan Gustafsson projektledare, Jeanette Åberg produktionsledare
Produktionsbolag: Hobby Film
Medieköp 2008: 90,9 Mkr

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.