Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fredrik Blomberg

Publicerad: 16 Januari 2009, 09:11

Fredrik Blomberg, 33 år, creative director, John Doe Worldwide I november tog han byrån till Dubai. Nu tar han plats I utomhusjuryn för Månadens kampanj.


Ämnen i artikeln:

John Doe WorldwideMånadens KampanjFredrik Blomberg

Fredrik Blomberg. Foto: Andreas Alfredsson

Hur många år har du varit i branschen?
– 11 år.

Vilka kunder jobbar du med?
– SkandiaBanken, Norrmejerier, Se&Hör och Västerbottensost.

Vilken är din drömkund?
– Estrella Chips...

Stoltaste ögonblick hittills i karriären?
– Jag var mäkta stolt när vi vann Sveriges Bästa Byrå 2006. Ett skönt kvitto från våra kunder att vi gör en del rätt.

Bäst reklam just nu förutom byråns egna?
– Om det är en genomtänkt strategi de haft så är det galet bra hur Spotify lyckats sätta ett helt nytt varumärke på kartan. Hatten av för en strålande produkt och en imponerande lanseringsstrategi.

Din byrå gjorde ett bra 2008, vad har du som delägare gjort med din vinst?
– Vi har faktiskt inte delat ut någon vinst ännu. Däremot åkte vi med alla härliga medarbetare till Dubai i November, en belöning till oss allihop för en enormt bra insats under 2008. Det får man väl se som en slags utdelning. Större delen av vinsten har vi reinvesterat i John Doe Worldwide.

Om du fick byta jobb med vem som helst, vem skulle det vara och varför?
– Låt mig få bli marknadschef. Jag skulle ge byrån gigantisk framförhållning, frihet under ansvar och kräva mätbara resultat.

Vad gör en utomhuskampanj bra?
– Bra reklam är reklam som löser kundens kommunikativa utmaningar på ett effektivt sätt. När en utomhuskampanj eller annan typ av kommunikationskanal gör det, då är det bra reklam. Kreativitet är som bekant ett viktigt verktyg, men får aldrig bli ett självändamål. Vilket jag ständig måste påminna mig om.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.