Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fredrik Bond är bättre än Traktor

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Årets sista Campaign har kommit och därmed också tidningens alla årsbästa-listor. Den brittiska branschtidningen listar svenske regissören Fredrik Bond som årets bästa regissör och svenska kollektivet Traktor på andraplatsen.Stockholm utses dessutom till världens sjunde tuffaste reklamstad.


Resumés brittiska motsvarighet Campaign kommer varje december ut med ett specialnummer med årsbästa-listor. I årets nyutkomna upplaga dominerar svenskarna på regissörslistan. På första plats, föra det fem regissörer starka Traktor, tronar Fredrik Bond.Motiveringen lyder översatt:"På toppen av alla creative directors önskelista i år - Bond fortsätter att visa sin humoristiska, annorlunda stil som gör honom en naturlig vinnare av underfundiga manus som de för Supernoodles och VW Lupo. Han får alltid till trovärdiga skådespelarprestationer. Det är därför ingen överraskning att hans filmer för Adidas, Skoda och Monster.com vann en hög med utmärkelser på årets BTAA awards."Traktors andraplats motiveras med att de, som vanligt, producerat ett antal typiska, påhittiga filmer för bland annat Cup-a-soup, Malibu och Domestos.På listan över årets bästa reklamfilmer återfinns Fredrik Bonds filmer på både första- och andraplats. Etta är filmen för Volkswagen Lupo och tvåa är Supernoodles gjord ihop med Mother.Stockholm utnämns till världens sjunde "grooviest ad-city". Före Stockholm listar Campaign föga oväntat egna hemstaden London som etta och därefter i ordning New York, Amsterdam, Portland Oregon, Paris och Sydney. Efter Stockholm hamnar Barcelona, Chicago och Cannes.Motiveringen till sjundeplatsen lyder:"Hem för de galna svenskarna i Traktor och traditionellt ett ställe för fina produktions- och postproduktionsbolag. Kreativa byråer som Åkestam Holst har gjort jobb för Volkswagen Passat och Forsman & Bodenfors för Mer pärondricka."Abel & Bakers Londonkontor får sig också en släng av sleven. Teamet Catherine Gray och Kim Granlund listas som tredje bästa kreatörer för nya media. Deras virginstudent.com blev åttonde bästa viruskampanj 2001.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.