Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fredrik Strage blev 15-årig mångmiljonär i bluffartikel

Publicerad: 12 Mars 2019, 13:07

(RÄTTAD) Till vardags är Fredrik Strage en av DN Kulturs mest profilerade skribenter. För några dagar sedan dök journalisten upp i en bluffartikel som såg ut att komma från Expressen och fick illustrera en 15-årig pojke som blivit bitcoin-miljonär och köpt ett hus till sin mamma.


Ämnen i artikeln:

Fredrik StrageContent MarketingContentExpressen

I går uppmärksammade techprofilen Mikael Pawlo, som bland annat är en av grundarna till spelbolaget Mr. Green, DN-skribenten Fredrik Strage att någon hade använt sig av en bild på honom i ett oväntat sammanhang. Kulturjournalisten nyttjas i bildsättningen till en artikel med rubriken "Denna 15-åriga kille köpte ett hus till sin mamma efter att ha tjänat tiotals miljoner kronor hemifrån".

— Fredrik Strage (@fredrikstrage) 11 mars 2019Ja, jag är miljonär. Jag fyllde just 15. Och jag har köpt ett hus till min mamma. Har ni problem med det?

Det ingen av dem visste då var att det rörde sig om en bluffartikel som spridits i sociala medier i Expressens namn. Bluffartikeln med bilden från Fredrik Strage såg ut att vara publicerad under Expressens sektion "Dina Pengar".

Kvällstidningen uppger i en egen artikel det fler även cirkulerar en annan bluffartikel på nätet där med rubriken "PRO:s priskoll: Här finns Sveriges dyraste och billigaste matkassar" där kvällstidningen uppges vara avsändare. Expressen varnar nu sina läsare för att lämna ut några personliga uppgifter i samband med att de stöter på dessa bluffartiklar.

– Vi utsätts från och till för den här typen av vad som verkar vara bedrägeriförsök och varumärkesintrång och har gett våra advokater i uppdrag att agera på alla sätt vi kan. Det viktigaste är att ingen läsare drabbas, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till den egna tidningen.

RÄTTELSE: I en första version av artikeln skrev Resumé att det rörde sig om en annons på Expressen.se. En uppgift som först bekräftades av Bonnier News Brand Studios som därefter uppmärksammade Resumé på att det rörde sig om en bluffartikel. Däremellan hann Resumé skicka ut ett nyhetsbrev med rubriken "DN:s Fredrik Strage blev 15-årig mångmiljonär i Expressens annons". Resumé ber läsarna om ursäkt för de felaktiga uppgifter som publicerades.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.