Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Frida förlag blir FAB Media

Publicerad: 3 Oktober 2016, 07:31

FAB Medias vd Anders Juhlin

Efter 35 år byter Frida Förlag namn till FAB Media.


Ämnen i artikeln:

Frida förlagFrida

Frida Förlag började sin resa 1981 med tidningen FRIDA, uppkallad efter Anni-Frid Lyngstad i ABBA. I dag ingår en rad olika varumärken för tjejer och unga kvinnor 12-35 år, varav FRIDA, SOLO, ShapeUp och CHIC utgör stommen i företaget idag. De senaste två åren har företaget gjort en förändringsresa och gått från att vara ett framgångsrikt tidningsförlag till att fullt ut bli ett digitalt och socialt mediehus för unga kvinnor. Som ytterligare ett viktigt steg på resan byter Frida Förlag nu namn till FAB Media.

– Vi har jobbat stenhårt med att ställa om, inifrån och ut. Det nya namnet speglar denna förändring och visar vilka vi verkligen är, inte vad vi än gång var. Namnet ringar in vad vi gör bäst, nämligen "great content for fabulous women". FAB Medias mission är fortfarande att inspirera och engagera alla unga kvinnor i Sverige – varje dag, säger FAB Medias vd Anders Juhlin i ett pressmeddelande.

FAB Medias varumärken har den senaste tiden gjort flera uppmärksammade och framgångsrika satsningar, till exempel: FRIDAs kampanj #jaggillarmig för starkare självkänsla hos tjejer samt FRIDAs nya satsning FRIDA tech, liksom The CHICest Party och livesändningar på SOLO och ShapeUp i form av PT-pass och fredagslive.

Syftet med den nya identiteten har framförallt varit att ringa in FAB Medias kunskap kring att vara bäst i Sverige på målgruppen unga kvinnor. Målbilden har varit ordet "queen" som symboliseras av en krona i den nya logotypen.

– Vi gör namnbytet till stor del för våra viktiga kunders skull. Vi vill att det ska vara solklart vad vi står för, att vi är flera olika varumärken och att vi gör grymt innehåll för fantastiska tjejer och kvinnor, säger FAB Medias kommersiella förlagschef Camilla Björkman.

Bakom den nya visuella identiteten ligger designstudion Bedow i Stockholm.

– FAB Medias målgrupp är väldigt intressant – unga kvinnor har ett enormt självförtroende idag och det är ofta de som startar dagens trender. Det har varit både inspirerande och lärorikt att vara med och utveckla kommunikationen för framtidens mediehus, säger Perniclas Bedow som är creative director på Bedow.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Frida förlagFrida

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.