Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Friggs ny storkund hos Family Business

Publicerad: 30 januari 2009, 09:38

Matföretaget Friggs har valt Family Business som sin nya huvudbyrå. Uppdraget blir att ompositionera företaget. Men Friggs satsar också stora pengar på pr.


Ämnen i artikeln:

Family Business

Catharina Setterwall

– Friggs har stått och stampat länge och varken satsat på varumärket eller reklam. Nu satsar vi på Family Business, som ska hjälpa oss att flytta varumärket till positionen “vi kan hälsa”, säger Catharina Setterwall, marknadschef på Friggs sedan årsskiftet.

Byrån har tagit fram en kommunikationsplattform och arbetar nu med en ny designplattform. En försmak av hur det kommer att se ut framöver kommer inom kort, då det nya te-märket Eco chic lanseras i butik.

Centralt är hälsoaspekten. Friggs har länge arbetat med hälsoprodukter och har haft egen produktutveckling sedan 60-talet.
– Det här är något Friggs inte har berättat om, det ska vi göra nu, säger Catharina Setterwall, som berättar att den nya taglinen blir “hälsa i vardagen”.

Family Business vann uppdraget mycket tack vare sitt arbete med specialförpackningar till Absolut vodka. En annan viktig styrka är creative director John Lagerkvist, som enligt Setterwall är “väldigt duktig på snabbrörliga konsumentvaror”. Byrån jobbar sedan tidigare med Friggs varumärke Naturdiet.

Nya förpackningen

– Friggs har satsat på hög produktionskvalitet och innovation, men inte lagt så mycket varumärkeskommunikation. De har inte oroat sig för att varumärket uppfattas som lite gammaldags, säger John Lagerkvist.

Hur mycket pengar uppdragen är värda vill Setterwall inte berätta, men hon säger att marknadsbudgeten har vuxit rejält jämfört med förra året – det handlar om en dubblering.
Friggs blir en av Family Business tre största kunder. John Lagerkvist framhåller dock en annan fördel.
– Med Absolut jobbar vi på internationell nivå, därför blir det rätt skönt att jobba med någon som finns där jag handlar min kvällsmat, säger han.

Gamla förpackningen

För förpackningsdesign står designbyrån Nine.

I kommunikationsmixen finns också pr, där Ananas är ny byrå. De valdes bland annat för att de är duktiga på event, något som kommer att synas under året. Friggs kommer bland annat att vara med på Årets kock och ge ut sin egen hälsotidning.

Pr får en betydande del av marknadsbudgeten.
– Jag har själv varit pr-konsult men har aldrig varit med om att någon satsar så mycket pengar på pr som vi gör nu, säger Catharina Setterwall.

Fakta

Family business
Grundad: 2002
Antal anställda: 25
Exempel på kunder: Absolut Vodka, Skruf snus, Nordnet, Reebok

Friggs
Grundat: 1968
Antal anställda: 22
Omsättning (2007): 290 Mkr
Resultat (2007): –8 Mkr
Varumärken: Dr. Kousa, Esberitox, Naturdiet, Friggs

Per Torberger

Ämnen i artikeln:

Family Business

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.