Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fritidsresors nya bomb

Publicerad: 3 September 2009, 09:58

Soliga minnen på mjuk blå frotté. Det är Fritidsresors nya reklamgiv, gjord av Scholz & Friends som tog över reseföretaget efter DDB i våras.


Ämnen i artikeln:

Scholz & FriendsFritidsresorLottie Knutson

Fritidsresors kommunikation har spretat i flera år. I våras bytte bolaget byrå från DDB till Scholz & Friends och gav dem uppdraget att hitta ett konsekvent varu¬märkeskoncept och grafisk plattform för framtiden.
– Vi vill hitta en känslomässig position och har behövt en konsekvent grafisk plattform i många år, säger Lottie Knutson, nordisk kommunikationsdirektör för Fritidsresor.
– Detta har en strikt ekonomisk bakgrund. Det är dyrt att vara spretig.

Den varumärkesplattform som Scholz & Friends har arbetat fram sammanfattas i ”Livet är inte dagarna som passerar, det är dagarna du minns”. Payoffen är således ”Dagarna du minns”. Den paras med en blå frottéhandduk som blir ett genomgående grafiskt element. Logga och payoff är broderade på handduken som fungerar som färgplatta i reklamen. Beige, lime och lila är övriga färger som går som tema genom reklamen.
– Handduken mjukar upp det hela och gör det lite ”sunkissed”, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef för Fritidsresor i Sverige.
– Vi säljer inte resor utan semestrar, och det är dagar du kommer ihåg.

Det var tankarna på vatten, sol och sand som födde idén med handduken, enligt Arvid Svanvik, cd för kampanjen på Scholz & Friends.
– Och en handduk packar man alltid ner när man reser, säger han.
– Resebranschen är väldigt generisk med mycket priskommunikation. Konkurenterna säljer sig med ganska rationella argument

Vi satsar därför på emotionella element. Fritidsresor har inte riktigt fått fram sin kvalitetsstämpel.
Han ser det som ett koncept som går att utveckla på många sätt.
– På koncepthotellen kan de ju använda handukarna, vilket ger en premiumkänsla.
Detta koncept ska köras i hela Norden med bolagsnamnen Startour i Norge och Danmark och Finnmatkat i Finland.

Lanseringskampanjen, på 16,7 Mkr brutto, innehåller ett djärvt bildspråk: par som kysser varandra och en åskådare som står utanför. Budskapet är att det är så underbart att resa med Fritidsresor att man glömmer tid och rum.

I filmen hoppar en liten pojke bomben i poolen. Varje gång dyker han upp som en äldre person och hoppar i igen. I slutet är det en farfar som ser sitt barnbarn hoppa i. Allt till Billy Pauls coverversion av Elton Johns låt ”Your song”, det enda i konceptet som inte är nytt.

Även medieplaneringen förändras. På sikt vill Fritidsresor minska medieinvesteringarna och går från morgonpress och resekatalog till tv och webb. I dag säljer de resor för 2 mdr om året via sin webbplats, nära nog hälften av den totala volymen. Webbplatsen har 100 000 besökare i veckan.
– Vi måste ha den ultimata mediemixen för att styra till webben som är vår absolut största försäljningskanal, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef för den Sverige.
– Vi kommer att ha kvar trycksaker men som säljstöd till webben, säger Lottie Knutson.
De räknar med att det tar lite tid att implementera hela det nya bildspråket i all kommunikation.
– Vi har en femårsplan för den här satsningen, säger Arvid Svanvik.

Arbetsgrupp: Fritidsresor

Uppdragsgivare: Lottie Knutson, kommunikationsdirektör Norden, Eva Lagerqvist, tf nordisk marknadschef, Niklas Zhorvnartsuk, marknadsdirektör Sverige

Arbetsgrupp Scholz & Friends: Andreas Hallgren och Christer Garell projektledare, Arvid Svanvik cd, Cecilia Dufils ad, Leo Dahlin copy, Stefan Nuth grafisk form/ad, Eric Ohlsson webdirector, Hanne Mehren och Marcus Lundqvist ad ass., Lotta Zetterqvist original

Produktionsbolag: Camp David, Christoffer von Reis regissör, Anna Adamsson producent, Peter Kydd executive producent, Karolina Henke fotograf

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.