Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fungerar din dr?

Publicerad: 7 september 2009, 13:07

Sveriges Annonsörers kommitté för direktreklam, KDR, har nu utformat en standard för att mäta resultatet av direktreklam.
Den nya metoden får namnet Effekt Direkt.


Metoden är ganska enkel. Runt 200 som fått utskicket får svara på en enkät om den aktuella kampanjen. De får se reklamen och sedan svara på om de har tagit del av den och hur mycket av informationen de tagit till sig.

Konsultbolaget Icebreak har tagit fram mätningen som bland annat Posten, PAR och Svensk Direktreklam nu ställer sig bakom.

Kostnaden för en basundersökning är 19 000 kronor för en oadresserad kampanj. Har du gjort den adresserad kampanj utan att ha e-postadresser till respondenterna går mätningen på 20 000 kronor extra.

Det går sedan att även mäta hur kampanjen har påverkat målgruppen, vilken lönsamhet den har och om mediemixen är den rätta.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.