Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Futurniture minskar omsättningen

Publicerad: 10 Juli 2019, 07:42

Futurniture ligger bland annat bakom IKEA:s "Sovlinjen".

Reklambyrån Futurniture ligger bland annat bakom uppmärksammade "Sovlinjen" för IKEA. Det senaste bokslutet visar att omsättningen sjönk med 10 miljoner under 2018.


Ämnen i artikeln:

IKEAFuturniture

Reklambyrån Futurnitures omsättning landar i 2018 års bokslut på 49 miljoner kronor, att jämföra med 60 miljoner året dessförinnan. Samtidigt minskade vinsten från 5,6 miljoner under 2017 till 4,4 miljoner under 2018. Byråintäkten uppgick till 33 miljoner kronor. Byrån hade under året 39 anställda.

I förvaltningsberättelsen framgår att Futurniture under 2018 slöt kollektivavtal med DIK, vilket har inneburit förändringar i personalkostnaderna. Där står även att fastighetsmarknaden påverkar flera av byråns kunder, vilket innebär att bolagets ledning börjat förbereda sig för en lägre efterfrågan under 2019.

Futurniture har bland annat uppmärksammats för flera projekt för storkunden IKEA, nu senast "Sovlinjen". På kundlistan finns även Linköpings universitet, Riksbyggen och Nobelstiftelsen.

I maj kunde Resumé berätta att IKEA ser över sina svenska byråsamarbeten, inklusive Futurniture. Att det skulle vara aktuellt att gå ut i pitch dementerades dock av möbeljättens tillförordnade marknadschef Tina Kardum Funnemark.

Resumé har sökt Futurnitures vd Jakob Lind för en kommentar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

IKEAFuturniture

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.