Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 maj 2010, 14:07
Garbergs tar hem det nordiska jätteuppdraget för Samsung. I förra veckan skrevs avtalet som gör att Stockholmsbyrån får världens näst största elektroniktillverkare i portföljen. – Det här ska bli väldigt spännande, en utmaning för oss, säger Martin Gumpert, styrelseordförande och strateg på Garbergs.
truefalse
Martin Gumpert, Jon Dranger, Kirsi Harju, Samsung, Erik Dagnell, Johanna Reiss, Petter Ödéen, Lotta Thunved och Peter Westling. (Foto: Sören Andersson)
I slutet av april kunde Resumé avslöja att elektronikjätten Samsung var på jakt efter en ny byrå på nordisk bas. Nu står det klart att det blir Garbergs som tar hem uppdraget. Under senvåren har byråupphandlingen varit i gång, ledd av byråvalskonsulten Max Aperiá. Totalt bjöds ett tiotal byråer in till upphandlingen.
– De har gjort en bra research om Samsung, visat vilja och förståelse för en vidare förflyttning av varumärket och dessutom presenterat ett intressant team för oss. Vi sade i ett tidigt skede också att vi inte ville hitta en reklambyrå, utan att vi ville hitta en kommunikationsbyrå, alla parametrar tillsammans gjorde att vi till slut landade i Garbergs, säger Thomas Anderfelt, nordisk marknadsdirektör på Samsung.
Samsungpitchen har varit ett av årets hittills stora prestigeuppdrag. Under de senaste fem åren har det Koreagrundade elektronikföretaget mer än dubblerat sin försäljning i Norden från 3,6 miljarder kronor 2004 till 9,4 2009 och är världsledande inom drygt 60 olika produktkategorier. År 2009 plöjde man ner över 100 miljoner kronor i marknadsföring, enbart i Sverige. Världen över omsatte man 116 miljarder dollar.
Tidigare har tekniktillverkaren lagt ut sina kommunikationsuppdrag på flera olika reklambyråer. Nyligen kammade man hem ett guldägg tillsammans med From Stockholm With Love och It’s Showtime. Men nu vill Samsung i stället ta ett helhetsgrepp tillsammans med Garbergs.
Därmed kan bland annat Spinn och Cab, som har gjort de senaste pekskärms- och 3D-tv-kampanjerna för Samsung tappa sina uppdrag.
– Vi vet ännu inte hur vi ska göra med tidigare samarbetspartner. Nu ska vi ta ett helhetsgrepp med Garbergs, vad det betyder för övriga byråer som vi har samarbetat med är för tidigt att säga, säger Thomas Anderfelt.
Uppdraget spänner över Samsungs fyra divisioner i Norden: it, ljud och bild, vitvaror och mobiler.
– Vilken första prio blir? Att i en ännu djupare grad än i upphandlingsprocessen lära oss mer om Samsung, därefter handlar det mycket om att bygga kommunikationen tillsammans och långsiktigt hitta en struktur som fungerar. Vi vill inte stressa in i det här och köra gasen i botten – erfarenheten har lärt att fort blir ofta fel – utan i stället göra det här på ett klokt och bra sätt, säger Martin Gumpert.
Vad betyder det här för byrån?
– I pengar räknat är det svårt att säga i det här stadiet, men detta blir för oss en stor och spännande uppdragsgivare.
– Samsung är ett väldigt modernt varumärke vilket ställer krav på lika modern kommunikation. Det handlar lika mycket om saker vi gör som om vad vi säger och självklart innehåller verktygslådan alla kanaler och medier. Vårt mål är göra det här stora företaget mindre, och få ihop det till ett ännu starkare varumärke. Det finns en själ i produkterna, och ett släktskap, vilket ger otroliga möjligheter rent kommunikativt. Tanken är att flytta och lyfta varumärket lite mer mot hjärtat på folk, säger Martin Gumpert.
Tero Marjamäki