Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Ge upp idén att rädda papperstidningen”

Publicerad: 20 december 2013, 14:45

Thomas Peterssohn.

Foto: Resumé.

Ge upp idén om att rädda papperstidningen. Dess enda syfte är att ge kassaflöde till den digitala omställningen. Ingen tidningsdirektör uttrycker sig så rått och rakt som Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn.


Ämnen i artikeln:

Thomas PeterssohnPressen under press

Thomas Peterssohn var en brådmogen tidningsälskare som läste Svenska Dagbladet på högstadiet och Resumé på logementet på A1 i Linköping. Efter civilekonomexamen i Uppsala kom han in i journalistiken med ett sommarjobb på Svenskan 1995.

– De hade bara en internetuppkoppling och Harry Amster var nätreporter. När jag senare blev utlasad var jag redaktör för faxtidningen.

Efter en tur till Finanstidningen kom Thomas Peterssohn till Dagens Industri och träffade Andreas Cervenka.

– Vi reflekterade kring Nettavisens framgång i Norge och insåg att internet var en kanal där man kunde nå framgång utan att ha en papperstidning i botten. Vi såg hur ekonomisajten TheStreet.com drog in en miljard från investerare. DI lade bara ut papperstidningen på nätet, men vi såg stora möjligheter till interaktivitet och realtidspublicering.

De två ekonomireportrarna skapade konceptet E24. De ville konkurrera med DI och sade upp sig.

– DI:s chefredaktör Hasse Olsson ville att vi först skulle vända oss till Bonnier Ventures , men de var inte intresserade, säger Thomas Peterssohn. Då gick vi till Schibsteds Hiertta Ventures , som nappade direkt.

– Kapitalmarknaden hade öppnat sig för nätsatsningar. Vi hade inga problem att dra in 30 miljoner att starta med. Och det var lätt att få kollegor att jobba hos oss.

Idén var god, men tajmingen sämre:

– Vi lanserade E24 i september 2000, när it-bubblan spruckit redan i april. Vi hade de högsta intäkterna den första månaden, sedan gick de ner. Vi försökte ett tag med en betalvägg och fick några tusen företag att prenumerera. Vi gjorde en nyemission på 10 miljoner, men det gick fortfarande back.

Det var en klen tröst att Thomas Peterssohn och Andreas Cervenka fick Stora journalistpriset  2001 för sin skapelse. Ägarna förhandlade med både MTG och Schibsted om försäljning, men det blev ingen affär. E24 levererade då material till MTG-ägda FinansVision. 2002 köptes E24 av Affärsvärlden, där Thomas Peterssohn blev chefredaktör.

– Idén bakom E24 var självklar och rätt, säger Thomas Peterssohn med facit i hand. Online skulle bli viktigaste kanalen. Det var svårt att spå om e-handeln, portalerna eller annonsfinansierade sajter skulle bli vinnare, men det var online det skulle ske. Men många av projekten dog med kapitalmarknaden när it-bubblan sprack.

Mycket av det som skett på nätet de senaste åren fanns som idéer redan kring sekelskiftet. Men tekniken medgav inte strömmad video, mobilitet eller sociala nätverk. Den svenska marknaden är också ganska liten:

– I USA finns många ”pure players” som lyckats med strategin att integrera med social medier, säger Thomas Peterssohn. Men det är tveksamt om det finns plats för en Huffington Post i Sverige.

På Affärsvärlden ledde Thomas Peterssohn en stor omstrukturering och nätsatsning innan han 2006 blev vd för TT. Där fick han god inblick i tidningarnas satsningar på nätet.

– Det slog mig hur dåliga de var på att samordna sina koncerner. Överallt satt det folk och plottrade med egna projekt. Och det fanns en utbredd uppgivenhet om digitala affärsmodeller. Redaktionerna drev internetutvecklingen, men det fanns ingen gemensam internetstrategi. Det viktigaste verkade vara att få hög trafik, men ingen såg någon affär i nätet.

Däremot är Thomas Peterssohn inte så säker på att tidningarna missade tåget när de inte kunde enas om att ta betalt för innehållet:

– Dagspressen kanske inte kunde ha agerat särskilt mycket annorlunda. Det var inte rimligt att ta betalt år 2000 när internet inte var så utvecklat. Först nu finns det möjlighet att ta betalt.

2011 blev Thomas Peterssohn vd för Mittmedia, där han nu genomför en av pressens mest långtgående internetplaner och han tvekar inte att förutse papperstidningens hädanfärd:

– Det är en global naturlag att papperstidningen som fenomen är dömd att minska kraftigt när de digitala medierna utvecklas snabbt. Mogna produkter ska fasas ut. Den digitala utvecklingen accelererar sedan smartphonerevolutionen för 5 år sedan och det avspeglas i ett allt snabbare upplagetapp. Första var det någon procent, nu är det 5 procent om året och annonsmarknaderna backar med tvåsiffriga procenttal.

Däremot har få företag hittat något universalmedel som lindrar plågan under övergångsåren till den heldigitala åldern:

– Nej, jag vet få tidningsföretag som lyckts göra något väsentligt annorlunda. Financial Times brukar lyftas fram som ett lyckat exempel. Schibsted är extremt skickliga på att kapitalisera på sin stora trafik och lyckats köpa små bolag med rätt affärsmodeller.

Thomas Peterssohn tycker att det är en tveksam strategi att försöka få papperstidningen att överleva så länge som möjligt.

– Landsortstidningarna har haft starka positioner i print och den digitala utvecklingen har inte varit lika kraftig. Det har medfört att de varit försiktiga i att utmana sin egen affärsmodell. Men nu går utvecklingen så snabbt att du måste vara proaktiv, när du tvingas agera kan det vara för sent. Jag tror att det går att skapa en ny affärsmodell digitalt parallellt med att du kapitaliserar på kärnaffären. Men ge upp idén att rädda papperstidningen. Dess syfte är att ge kassaflöde till den digitala omställningen, annars har den inget existensberättigande.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.