Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ger bröllop och bebisar verkligen pr-värde för miljarder?

Publicerad: 15 Juni 2015, 15:00

Foto: Kungahuset

Att kungabarnens bröllop kostar miljoner gör inget eftersom de genererar betydligt mer i pr-värde för Sverige. Eller?


För tredje gången på fem år anordnades i helgen kungligt bröllop. Drygt 1,6 miljoner människor följde SVT:s sändning, och tidningarnas rapportering tycktes aldrig ta slut. Men firandet är inte gratis. Den slutliga notan för prinsbröllopet är ännu inte färdigställd, men väntas hamna på liknande nivåer som vid Madeleines bröllop 2013.

Den gången gick själva bröllopsnotan på 8,5 miljoner kronor, varav kungafamiljen betalade 5,8 miljoner ur egen ficka och apanaget stod för resterande 2,7 miljoner kronor, enligt hovets årsredovisning.  Madeleines bröllop kostade polisen 1,1 miljoner, och gav Stockholms stad extra kostnader på 693 000 kronor, skriver Helsingborgs Dagblad.

Kronprinsessans bröllop 2010 var däremot betydligt dyrare, och kostade skattebetalarna närmare 44 miljoner kronor enligt Helsingsborgs Dagblads uträkningar.  De höga utgifterna försvaras ofta av rojalister med det "enorma pr-värde för Sverige" som ett kungligt bröllop genererar. Men hur stort är det egentligen?  

Thomas Brühl är vd på Visit Sweden, och menar att det sprids en positiv bild av Sverige vid kungliga bröllop. Enligt organisationens beräkningar uppgick exempelvis värdet av den publicitet som skapades av kronprinsessbröllopet till hela 2,7 miljarder kronor.

- Pressvärdet är en formel som baseras på vad det kostat att köpa motsvarande annonsutrymme. Det var 700 utländska journalister i Sverige då. Vi såg att bokningseffekten ökade med 10 procent redan i juli efter kronprinsessans bröllop, men det är svårt att säkert säga om det var en direkt effekt av bröllopet, sade Thomas Brühl till HD.

Varumärkesstrategen Mats Georgson är tveksam till de klassiska beräkningarna av medievärde, och efterfrågar ett större fokus på den faktiska effekten.

- Att bröllopet är bra för Sverige är tämligen okontroversiellt att påstå, men frågan är på vilket sätt det skulle ha effekter, och vilka specifika effekter vi menar? Även om vi antar att det skulle vara värt så mycket i medieexpoinering, så måste man fråga sig vad i exponeringen som skulle gynna Sverige? Vet folk inte att Sverige existerar? Eller vill vi ändra på bilden av Sverige?, säger Georgson och förklarar att vi nog har en övertro till möjligheten att förändra bilden av ett land.

- När det gäller nation branding är det inte helt självklart att det är något man har särskilt mycket makt över. Bilden av Sverige har byggts i hundratals år, och därför är det ganska orimligt att tro att enstaka händelser idag ska kunna förändra den bilden. Det krävs snarare stora katastrofer i stil med Breivik för att på allvar ändra bilden.

Mats Georgson poängterar att även om de kungliga bröllopen och nyfödda prinsar och prinsessor faktiskt genererat mycket publicitet, så är det inte alls säkert att publiciteten uppfattas på "rätt" sätt utomlands.

- Vi i Sverige är nog ganska förblindande och tror att ett kungabröllop är odelat positivt. Men kommunikation är alltid på mottagarens villkor, och det är inte säkert att folk i andra länder egentligen uppfattar evenemangen så som vi tror. Vissa ser det säkert som lite gulligt och exotiskt, men andra kan samtidigt uppfatta associationen till monarkin som negativ.

Viktor Bodelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.