Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Gina Tricot satsar på internationell co-branding – Havaianas näst på tur

Publicerad: 17 April 2019, 07:57

Gina Tricot gör ett samarbete med Havaianas.

Efter samarbeten med internationella varumärken som Sephora och Puma har Gina Tricot sett en ökning av både konvertering bland befintliga kunder, men också många nya kunder som strömmat till. Nu lanseras nästa samarbete, som blir med kultuvarumärket Havaianas.


Ämnen i artikeln:

Gina TricotPuma

Gina Tricot har under det senaste året satsat på co-branding med flera globala varumärken. Förra våren lanserades ett samarbete med franska kosmetikkedjan Sephora, som innebar att Gina Tricot öppnade popup-stationer med make-up i sina butiker. Senare under sommaren lanserades ett samarbete med sportjätten Puma.

Näst på tur står det brasilianska skovarumärket Havaianas och kollektionen "Havaianas X Gina Tricot". Havaianas har skapat flip-flops ända sedan 1962 och är idag något av ett kultvarumärke på området. I samband med lanseringen av samarbetet släpper Gina Tricot en matchande sommarkollektion.

– Med Havianas har vi lyckats skapa en härlig mix av vårens modeplagg kombinerat med Havianas flip-flops som vi ser som en av de starkaste skotrenderna i vår. Just denna mode-it-mix som vi fått fram är en perfekt match som vi är stolta över, säger  Anna Appelqvist, new business director på Gina Tricot, i ett mail till Resumé.

Hon berättar om Gina Tricots co-branding-strategi:

– På Gina Tricot vill vi ligga i framkant och hela tiden överraska kunden med saker som hon gillar och vi vill att vår kunder skall känna sig inspirerade och trygga med vårt brand. Alla våra samarbetspartner som vi lanserat kollektioner med rimmar med våra värderingar och är varumärken eller personer som ligger på våra kunders wishlist. Förutsättningen för att ett samarbete skall bli lyckosamt är främst att kunden kommer gilla det de får och att båda parter tycker det är lika givande, då skapar man magi tillsammans.

Vad har de samarbeten ni gjort hittills gett för effekt till ert varumärke?
– Våra kunder har älskat dessa samarbeten och vi har sett en ökning av både konvertering bland befintliga kunder men också många nya kunder som kommit till oss och det är superkul. Det är också väldigt givande och inspirerande internt för alla dom som är involverade och skapar en stolthet.

– Vi kommer att fortsätta jobba tillsammans med varumärken eller personer som vi ser att vi kan skapa en intressant mix med för våra kunder. Det är för dem vi gör detta, fortsätter Anna Appelqvist.

"Havaianas X Gina Tricot" lanseras online och i utvalda Gina Tricot-butiker med start den 2 maj 2019.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

Gina TricotPuma

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.