Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gjorde succé på SJ – nu är det Vattenfalls tur

Publicerad: 8 maj 2008, 09:23

Han vände mediebilden av SJ. Nästa uppdrag är att göra Vattenfall mer synligt. Mark Vadasz blir den statliga bolagsjättens nya presschef.


Mark Vadasz är ny presschef på Vattenfall

Svenskarnas bild av Vattenfall är tudelad. Bolaget är en av statens största kassakor, samtidigt sticker mångmiljardvinsterna i ögonen på skattebetalarna som ser stigande energipriser som ett förtäckt skatteintag.

Men internationellt är bilden en annan. Vattenfall har expanderat kraftigt de senaste åren, i bland annat Tyskland och Polen. Storbritannien står närmast på tur. Expansionen ställer också krav på att mediebilden håller samma takt.
– Internationellt uppfattas Vattenfall som vilket svenskt storföretag som helst, innovativt som samtidigt tar ett miljöansvar, säger Mark Vadasz om sin kommande uppdragsgivare.
– Medialt vill man nu också bli mer synlig och proaktiv i sin kommunikation, att visa sin position på marknaden. Det är också därför som jag tycker jobbet ska bli intressant.

Mark Vadasz har lång erfarenhet från statliga bolag.  Han byggde bland upp en mediestab i drygt 20 länder för Telia International Carrier.
Senaste arbetsplatsen är SJ där han arbetat med att vände den negativa mediebilden av bolaget. Under de senaste två åren växte andelen positiva tidningsklipp från 20 till 80 procent.
– Det arbetet är jag mest nöjd med under min karriär, säger Mark Vadasz.

Han ser visa likheter i mellan SJ-uppdraget och jobbet för Vattenfall.
– Eftersom båda bolagen ägs av svenska folket blir medietrycket ett helt annat än i andra bolag. Journalistkåren ställer också hårdare krav på svar och öppenhet, men det är bara roligt eftersom det också ger möjlighet att ge en nyanserad bild av hur företaget arbetar.

Vi svenskar har ju också en ganska vag bild av vad Vattenfall sysslar med i andra länder. Men vi vet ju till exempel att bolaget också äger kolkraftverk i Polen och Tyskland, och det låter ju till exempel inte särskilt miljövänligt?
– Det visar just vad jobbet handlar om, att förmedla hela bilden av Vattenfall. Vi måste visa att samtidigt som världens energibehov ökar så investerar Vattenfall hundratals miljoner på att utveckla förnyelsebara och alternativa energikällor, som till exempel vindkraft.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.