Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Google inte längre USA:s mest värdefulla varumärke

Publicerad: 15 November 2018, 06:49

Googles varumärke tappar gentemot Apple, kontroversiell ändring i grundlagen klubbad och Sir Martin Sorrells S4 Capital levererar stark Q3-rapport. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

GoogleAppleS4 CapitalSir Martin Sorrell

De är USA:s mest värdefulla varumärke

Under gårdagskvällen släppte WPP-ägda analysbolaget Kantar Millward Brown sin årliga lista på USA:s mest värdefulla varumärken. Rankingen bygger på en undersökning med 164 000 respondenter som fått svara på frågor om 1,500 varumärken.

Nytt för i år är att Google tappar förstaplatsen till Apple, vars varumärkesvärde anses ha stigit med 13 procent till 316 miljarder dollar.

Det varumärke som går starkast framåt är dock Netflix som via en allt större kundbas och mer originalinnehåll ökade sitt varumärkesvärde med 93 procent till 30 miljarder dollar.

B2B-varumärkena som stigit mest är Adobe (66%), Salesforce (44%) och Accenture (33%)

– Innovativa bolag som Netflix och Uber håller på att förändra spelplanen för andra bolag medan större varumärken som Apple fortsätter att ta kliv genom investeringar i data, digitala tjänster och martech för att fortsätta hålla i taktpinnen gällande användarupplevelser, säger Tim Wragg, vd på Kantar North Americas analysenhet.

USA:s mest värdefulla varumärken enligt Kantar Millward Brown är:

1. Apple
2. Google
3. Amazon
4. Microsoft
5. Visa
6. Facebook
7. McDonalds
8. AT&T
9. IBM
10. Mastercard

Omdebatterad ändring i grundlagen

Under gårdagseftermiddagen klubbade riksdagen igenom sitt första beslut efter valet. Beslutet gäller en ändring i grundlagen som kommer att börja gälla vid årsskiftet. Ändringen innebär en ändring i tryckfrihetsförordningen och i yttrandefrihetsgrundlagen som gör att en ansvarig utgivare inte ska kunna hållas ansvariga för publiceringar som en tidigare utgivare ansvarat för. Straffriheten gäller material som är äldre än ett år.

Utgivare har numera två veckor på sig efter att de blivit underrättade av Justitiekanslern eller målsägande att ta bort den aktuella texten, om de gör detta kan de inte hållas ansvariga. Mårten Schultz, professor i juridik och grundare av Institutet för Juridic och Internet, är mycket kritisk mot ändringarna.

– Jag har skrikit mig hes om farorna med det här lagförslaget under lång tid, men det har varit svårt. Nu hoppas jag bara att riskerna stannar på det principiella planet och att inte terrorister, nazister och extremister inser att riksdagen just gett dem en möjlighet att utan risk för straff uppvigla, hetsa, hota och förfölja på nätet, om det görs med lite planering, säger han till TT.

Ändringarna i grundlagen innebär också att det kan bli förbjudet att offentliggöra personuppgifter som etniskt ursprung, hudfärg, politiska åsikter, religiös övertygelse eller medlemskap i en fackförening om offentliggörandet innebär en risk för personen i frågas integritet.

S4 Capital visar starkt tredje kvartal

Tidigare i år lämnade WPP:s grundare Sir Martin Sorrell det bolag som han en gång grundat. Sorrell lämnade efter en intern utredning som visade att han missbrukat WPP:s tillgångar samt betett sig olämpligt mot anställda. Sedan dess har han startat upp S4 Capital som bland annat köpt upp Mediamonks globala verksamhet. Sorrell tros ha en liknande plan för S4 som han en gång hade för WPP, nämligen att växa aggressivt genom olika förvärv. I natt presenterade S4 sin Q3-rapport, och visar upp en omsättningsökning på 45 procent i jämförelse med förra året. Ökningen var i linje med vad analytiker förväntat sig. Sorrell har tidigare aviserat en kraftig expansion av bland annat Mediamonks verksamhet och enligt uppgifter till AdWeek befinner sig S4 just nu i en budstrid kring det kinesiska programmaticbolaget MightyHive.

John Lewis släpper årets julkampanj

Varje jul tävlar de brittiska varuhusen om att ha den bästa och mest spektakulära julkampanjerna. En av de mest klassiska aktörerna är varuhuset John Lewis, som under gårdagskvällen visade sin kampanj för första gången. I år får tittarna följa Elton John som ser tillbaka på sitt liv och karriär till den dagen han fick sitt första piano. Filmen avslutas med taglinen "Some gifts are more than just a gift", det rapporterar The Drum.

Dentsu Aegis Networks globala chef avgår

Efter nio år som en av Dentsus högsta chefer väljer Jerry Buhlman att kliva ned från rollen som vd på Dentsu Aegis Network. Avhoppet ska dock inte komma som ett resultat från någon konflikt. Tidigare i år meddelade Dentsu att koncernen funderade på att strukturera om hela verksamheten genom att dela den i ett operativt bolag och ett holdingbolag.

Jerry Buhlman kommer att ersättas av Tim Andree, det rapporterar Adweek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.