Nyheter
Google skjuter upp cookiedöden – igen
Publicerad: 28 juli 2022, 07:45
Foto: Erikona
2020 meddelade Google att cookies skulle vara borta från deras tjänster tidigt under 2022. Den mållinjen flyttades senare till 2023, och nu meddelar techbolaget ytterligare en förlängning. Det möts med både glädje och kritik.
Efter att ha tagit emot feedback från både konsumenter, annonsörer och programmerare har Google beslutat att skjuta upp avvecklingen av cookies. För att ge samtliga involverade tillräckligt med tid för att utveckla lösningar kommer cookies avvecklas under andra halvan av 2024. Tidigare har Google sagt att cookies skulle vara borta från deras system tidigt under 2022, men mållinjen har flyttats vid ett par tillfällen.
Google kommer fortsätta utveckla sina Sandbox Privacy API:s under den tiden – dessa är ett sätt för Google att kunna mäta olika användardata, medan deras integritet samtidigt skyddas.
Beslutet har tagits emot med en del positivitet. IAB Europas vd Townsend Feehan skrev i ett blogginlägg att beslutet är välkommet:
”Det kommer bidra till att säkerställa en rad alternativ till tredjepartscookies som är tekniskt robusta och vars implementering har testats noggrant ur en integritets- och kommersiell prestationssynpunkt.”
Men andra röster varnar för att det kan skapa problem för marknaden. Shiv Gupta, managing partner på U of Digital, ett företag som utbildar inom digital marknadsföring, säger till The Drum att förlängda deadlines skapar osäkerhet.
– Osäkerhet kommer att leda till förvirring, vilket kommer att leda till ännu fler lösningar utan en tydlig målbild, säger han.
– Det är i korselden mellan riktad annonsering och integritet som annonsindustrin hindras från att göra framsteg inom andra mer meningsfulla områden. Det motiverar svindlare som vill tjäna pengar på instabiliteten, i stället för att skapa marknadsföringsverktyg av värde.
LÄS OCKSÅ: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg